لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

عفو بین الملل: حکومت ایران میزان اعدام ها را افزایش داده است


تصویر آرشیف: حلقه دار و جلال در ایران
تصویر آرشیف: حلقه دار و جلال در ایران

عفو بین الملل(امنستی انترنشنل) می گوید که اعدامها در ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی به بالاترین سطح ۸ سال اخیر رسیده است.

این نهاد گفته است که بیش از نصف این اعدام ها به دلیل محکومیتهای مرتبط با مواد مخدر بوده که به گفته عفو بین الملل نشاندهندۀ تأثیر نامتناسب سیاستهای مرگبار ضد مواد مخدر مقامات ایران بر فقرا و جوامع به حاشیه رانده شده است.

عفو بین الملل در گزارشی که روزپنجشنبه(۴ اپریل) منتشر شد، اعلام کرده که در سال گذشته ۸۵۳ مورد اعدام در ایران انجام شده که حداقل ۴۸۱ مورد آن برای محکومیتهای مرتبط با مواد مخدر بوده است.

در گزارش از قول دیانا الطهاوی، مسئول منطقه ای عفو بین الملل در شرق میانه و شمال افریقا، گفته شده که"مجازات اعدام در هر شرایطی نفرت انگیز است، اما تطبیق آن در مقیاس گسترده برای جرایم مرتبط با مواد مخدر و پس از محاکمه های به شدت ناعادلانه در محاکم انقلابی، سوء استفاده فاحش از قدرت است."

الطهاوی افزوده که سیاستهای مرگبار جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با مواد مخدر به گسترش فقر، بی عدالتی سیستماتیک، تشدید تبعیض بیشتر علیه جوامع به حاشیه رانده شده به ویژه اقلیت ستمدیده بلوچ ها در ایران کمک میکند.

در گزارش ها آمده است که بیشتر اعدام ها در ارتباط به قضایای مواد مخدر بوده است
در گزارش ها آمده است که بیشتر اعدام ها در ارتباط به قضایای مواد مخدر بوده است

گزارش عفو بین الملل(امنستی انترنشنل) همچنین حکومت ایران را متهم کرده که "مجازات اعدام را به اسلحه تبدیل میکند" تا "معترضان، مخالفان و اعضای اقلیتهای قومی تحت ستم" را هدف قرار دهد. عفو بینالملل خواستار"پاسخ جهانی قوی" برای فشار بر تهران در مورد تعلیق مجازات اعدام شده است.

عفو بین الملل می گوید، پس از آنکه در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی، موجی از اعتراضات سراسر ایران را فرا گرفت،"مقامات ایران نیز استفاده از مجازات اعدام را به حیث اسلحه برای سرکوب مخالفان تشدید کردند".

عفو بین الملل در این گزارش میگوید که تعداد اعدامها در ایران در سال ۲۰۲۳ بالاترین میزان از سال ۲۰۱۵ میلادی و ۱۷۲ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ بود که ابراهیم رئیسی به حیث رئیس جمهور قدرت را به دست گرفت و غلامحسین اژهای رئیس قوه قضائیه ایران شد.

حکومت ایران ارقام رسمی در مورد تعداد اعدامها منتشر نمیکند، عفو بین الملل برای مستندسازی دوسیه ها با گروههای حقوق بشری، از منابع باز، مانند رسانه های دولتی و سازمانهای حقوق بشری استفاده کرده است.

عفو بین الملل همچنین گفته که از آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی تا ۲۰ مارچ ، حداقل ۹۵ مورد اعدام در ایران گزارش شده، اما معتقد است که تعداد واقعی اعدام ها در ایران بیشتر از این بوده است.

XS
SM
MD
LG