لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

از هفت دانشجوی افغان پوهنتون گجرات هند خواسته شده است لیلیه را ترک کنند


تصویر آرشیف: یکی از پوهنتون های هند
تصویر آرشیف: یکی از پوهنتون های هند

چند هفته پس از حمله بر دانشجویان حین ادای نماز تراویح در لیلیه پوهنتون گجرات هند، اکنون از هفت دانشجوی افغان این پوهنتون خواسته شده که لیلیه را ترک کنند.

نیرجا گوپتا، معاون پوهنتون گجرات به رسانه‌های هندی گفته که درس‌های این دانشجویان تمام شده و طبق قوانین این پوهنتون دانشجویانی‌که دوره تحصیلی‌شان پایان یافته باید لیلیه را ترک کنند و به کشور شان بازگردند.

او افزوده که امور اداری اسناد تحصیلی و نمرات دانشجویان پایان یافته و اکنون آن‌ها می‌توانند به خانه برگردند.

اما یکی از این دانشجویان افغان فارغ شدۀ پوهنتون گجرات که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نام‌اش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی می‌گوید که پس از ترک لیلیه با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند:

"در افغانستان وضعیت خراب است، ما این‌جا حمایت مالی نداریم، پوهنتون بر ما فشار آورد و من مجبور شدم نزد یکی از دوستانم که محصل است، بروم."

هرچند سه تن از این دانشجویان ناچار به افغانستان برگشته اند، اما دانشجویان باقیمانده افغان در هند می‌گویند که دوره تحصیلی‌شان تمام شده، به دلیل تهدیدات به افغانستان برگشته نمی‌توانند و با مشکلات ویزه، هزینه‌های زندگی و بی‌سرنوشتی در این کشور روبه‌رو هستند.

سید محمود یکی از این دانشجویان که از پوهنتون پونه هند فارغ شده می‌گوید که پس از فراغت با چالش‌های مختلفی در این کشور روبه‌رو هستند:

"ما مشکلات اقتصادی، مالی و ویزه داریم. ویزه من تمام شده است و من درخواستی نیز نوشتم، اما تا حال ویزه دریافت نکرده ام، کار و بار نیست، عاید نداریم."

ذکیه وردک جنرال قنسل افغانستان در هند
ذکیه وردک جنرال قنسل افغانستان در هند

ذکیه وردک، جنرال قونسل افغانستان در هند در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که در دیدار با معاون پوهنتون گجرات اطمینان همکاری با محصلین حاصل کرده‌است.

اما خانم وردک در مورد رسیدگی به دانشجویان افغانی‌که در هند در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند، چیزی نگفت.

هند میزبان هزاران دانشجوی افغان است.

هرچند پس از روی کار آمدن حکومت طالبان دانشجویان تازه افغان نتوانستند برای تحصیلات عالی به هند بروند، اما دانشجویان افغانی‌که در هند بسر می‌برند می‌گویند برای‌شان فرصت کار و زندگی در افغانستان فراهم نیست و آن‌ها انتظار دارند که در هند برای‌شان فرصت بودوباش داده شود

XS
SM
MD
LG