لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

کمیته حفاظت از خبرنگاران اقدام طالبان در محدود ساختن فیسبوک را نگران کننده خواند


تصویر آٰرشیف: یکی از کاربران رسانه اجتماعی فیسبوک در افغانستان
تصویر آٰرشیف: یکی از کاربران رسانه اجتماعی فیسبوک در افغانستان

کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران (سی پی جی) از پالیسی حکومت طالبان مبنی بر محدود و یا مسدود کردن استفاده از فسبوک در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان در اعلامیه‌ای که روز دوشنبه در ویب‌سیایت خود نشر کرده، از حکومت طالبان خواسته تا اقداماتی را که جریان آزاد اطلاعات را در افغانستان مختل می‌سازد، انجام ندهد.

بیه لی یی، هماهنگ کنندۀ برنامۀ آسیایی کمیته حفاظت از خبرنگاران در این اعلامیه گفت است، این پالیسی طالبان بر آزادی اطلاعات در افغانستان ضربه خواهد زد؛ زیرا به باور او، با سرکوب آزادی مطبوعات و افول صنعت رسانه در افغانستان پس از آگست ۲۰۲۱، رسانه‌های اجتماعی از جمله فسبوک به پر کردن این خلا کمک کرده اند.

او افزوده است، این پالیسی پیشنهادی، وضعیت سانسور رسانه‌ها توسط طالبان را بدتر می‌سازد.

فیسبوک کاربران فراوانی در افغانستان دارد
فیسبوک کاربران فراوانی در افغانستان دارد

این درحالیست که نجیب الله حقانی، سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان روز یک‌شنبه۱۹ حمل در گفتگو با تلویزیون خصوصی طلوع نیوز گفت، طرح محدود و مسدود کردن فسبوک نهایی شده است.

برخی آگاهان رسانه‌ای و کاربران فسبوک می‌گویند، محدود کردن و یا مسدود کردن فیسبوک در افغانستان بر آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات صدمه می‌زند.

بصیر احمد دانشیار، آگاه امور رسانه‌ای به رادیو آزادی گفت:

"بسیار خوب است به مولفه‌های دینی که به آزادی بیان تأکید کرده و آزادی بیان را یک اصل پنداشته حرمت قایل شویم و از این بیشتر به آزادی بیان و گردش آزادی اطلاعات محدودیت وضع نکنند."

هما رجبی، یکی از کاربران فسبوک در کابل به رادیو آزادی گفت:

"من فکر می‌کنم اگر اپلیکشن فیسبوک مسدود شود، در کنار اینکه از آزادی بیان، اشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها و جمع آوری اطلاعات روز محروم می‌شویم، زندگی در افغانستان محدودتر و تنگ‌تر می‌شود. امیدوارم این پلان‌شان عملی نشود."

سپوژمی غرنی، یکی دیگر از کاربران فسبوک به رادیو آزادی گفت، این رسانۀ اجتماعی یکی از راه‌های دسترسی دختران محروم از آموزش به فرصت‌های آموزشی است و نباید بسته شود.

"برای دختران محروم از آموزش فسبوک یگانه رسانه است که به فرصت‌های آموزشی بیرون که در این رسانه اعلان می‌شود، دسترسی پیدا کنند و از یک راهی به تحصیل خود ادامه بدهد."

این در حالیست که ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به کمیتۀ خبرنگاران گفته است که فسبوک مسدود نخواهد شد، اما محدودیت‌هایی بر آن وضع خواهد شد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

حکومت طالبان درحالی چنین پالیسی را تهیه کرده که خودش در فهرست تحریم‌های فیسبوک قرار دارد و فعالیت مقام‌های طالبان، تبلیغات به نفع آنان و حتا استفاده از نام و عکس بیرق‌ آنان در این شبکۀ اجتماعی ممنوع است.

فیسبوک یکی از رسانه‌های محبوب در افغانستان است که پس از محدودیت‌های طالبان بر زنان، زنان نیز برای بیان نظریات و مشکلات‌شان از این رسانه استفاده می‌کنند.

بر اساس آمار ویب‌سایت ناپلیون‌کَت که در بخش رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، شمار کاربران فیسبوک در افغانستان در ماه جنوری ۲۰۲۴ به بیش از چهار ونیم میلیون تن می‌رسید که ۱۷.۳ درصدشان زنان هستند.

کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران گفته است، پس از روی کار آمدن حکومت طالبان در سال ۲۰۲۱، آنان بر فعالیت رسانه‌های داخلی محدودیت وضع کردند و دسترسی به رسانه‌های خارجی را نیز محدود کردند.

این کمیته افزوده است، طالبان دسترسی به ویب‌سایت خبری رادیو آزادی و صدای امریکا در افغانستان را قطع کردند، اما مخاطبان به ویب‌سیایت خبری بی بی سی و دویچه وله هنوز دسترسی دارند.

XS
SM
MD
LG