لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۱

تصمیم طالبان برای محدود ساختن و یا بستن «فیسبوک» با واکنش های به همراه شده است


تصویر آرشیف: جوانان زیادی در افغانستان با استفاده از صفحه اجتماعی فیسبوک با هم در ارتباط اند و یا هم نقطه نظرات خود را پیرامون مسایل متعدد مطرح می کنند
تصویر آرشیف: جوانان زیادی در افغانستان با استفاده از صفحه اجتماعی فیسبوک با هم در ارتباط اند و یا هم نقطه نظرات خود را پیرامون مسایل متعدد مطرح می کنند

نجیب‌الله حقانی، سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان گفته است، استفاده از شبکهٔ اجتماعی فیسبوک را محدود یا ممنوع خواهند کرد.

این اظهارات وی واکنش‌های گستردهٔ کاربران شبکهٔ فیسبوک را نیز برانگیخته است.

نجیب‌الله حقانی، در یک گفتگوی ویژه با تلویزیون خصوصی طلوع نیوز گفته است، پالیسی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در بارۀ محدود کردن و مسدود کردن فسبوک تکمیل شده است.

او علت این کار را جلوگیری از تلف شدن وقت جوانان عنوان کرده است.

فیسبوک یکی از پر کاربردترین رسانه های اجتماعی در افغانستان به شمار می‌رود .

موضوع وضع محدودیت حکومت طالبان بر فیسبوک درحالی مطرح می‌شود که خود مقام‌های طالبان از سوی شبکهٔ فسبوک تحریم هستند و مقام‌های مطرح طالبان نمی‌توانند حساب فیسبوک داشته باشند و یا از طریق فیسبوک تبلیغات کنند.

صفحه فیسبوک یک کاربر افغان. در افغانستان میلیون ها نفر حساب فیسبوک دارند و با استفاده از آن نظرات خود را مینویسند و یا هم با دوستان در تماس اند
صفحه فیسبوک یک کاربر افغان. در افغانستان میلیون ها نفر حساب فیسبوک دارند و با استفاده از آن نظرات خود را مینویسند و یا هم با دوستان در تماس اند

آصف آشنا، یکی از منتقدین حکومت طالبان در واکنش به این اقدام حکومت طالبان در صفحهٔ ایکس خود نوشته است که شامل شدن طالبان در لیست ممنوعۀ فیسبوک سبب شده که اگر آنان نیز در متن‌هایشان نام این گروه را درج کنند، آن مطلب محدود می‌شود و پس از چند بار تکرار نوشتن کلمات چون "طالب و طالبان" شرکت متا برای صفحۀ فسبوک‌شان هشداریه می‌فرستد.

او این اقدام حکومت طالبان را یک اقدام تلافی‌جویانه و ضربه به آزادی بیان عنوان کرده است.

دو کاربر شبکهٔ اجتماعی فیسبوک به نام‌های فاطمه و لیدا در مورد این اقدام احتمالی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفتند:

"به نظر من این واقعاً آخرین مهر بر تابوت آزادی بیان است، زیرا فیسبوک تنها منبعی بود که بیشتر خبرهای که در رسانه‌های داخلی افغانستان سانسور می‌شود، بدون سانسور منتشر می‌شد."

"در افغانستان زنان اجازهٔ رفتن به مکتب، پوهنتون و یا کار را ندارند، تنها راه آگاهی زنان از وضعیت افغانستان و جهان از طریق فسبوک است، یا برخی از اقوام و دوستانی که در خارج از کشور هستند، از این فسبوک برای تماس با آن‌ها استفاده می‌کنند."

داکتر کمال سادات، معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ در نظام جمهوری مخلوع به این باور است که محدودیت احتمالی حکومت طالبان بر شبکهٔ فسبوک، یک ضربهٔ دیگر بر آزادی بیان است:

"اگر مقام‌های افغانستان بر شبکهٔ فسبوک محدودیت وضع کنند، فکر می‌کنم این یک مشت قوی به آزادی بیان خواهد بود و فکر می‌کنیم که مردم افغانستان نخواهند توانست که صدایشان را به جهان، مقام‌های افغانستان و سازمان‌های جهانی برسانند."

داکتر کمال سادات، معین پیشین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ
داکتر کمال سادات، معین پیشین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ

سادات می‌گوید، ممکن برخی از جوانان کاربران درست این شبکه نباشند، اما محدودیت و ممنوعیت آن راه حل نیست.

پیش از این حکومت طالبان به شمول سانسور رسانه‌ها و بازداشت منتقدین‌شان برخی اقدامات دیگر را نیز در برابر آزادی بیان انجام دادند که با واکنش‌های داخلی و بیرونی روبه‌رو شده است.

از عنایت‌الله الکوزی، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان در مورد این که این پالیسی چه زمانی تطبیق خواهد شد و دیگر موردهای مرتبط پرسیدیم، اما تا زمان نشر گزارش پاسخی دریافت نکردیم.

پس از محدودیت‌های شدید حکومت طالبان بر فعالیت رسانه‌های آزاد، فسبوک و برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی از مجراهای مهم برای شریک ساختن و دسترسی به اطلاعات بود که حالا بحث وضع محدودیت بر فعالیت این شبکه و یا هم مسدود شدن آن مطرح شده است.

XS
SM
MD
LG