لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

ادامه جنگ در غزه منجر به نزاع تجارتی میان ترکیه و اسرائیل شده است


بیرق های اسرائیل و ترکیه
بیرق های اسرائیل و ترکیه

بعد ازاینکه ترکیه به ارتباط نزاع درنوار غزه بر شماری از اقلام صادراتی خود به اسرائیل محدودیت وضع کرد ، اسرائیل این اقدام را نقض توافقات تجارتی میان دوکشور خوانده گفت که به اقدامات بالمثل رو خواهد آورد.

اعلامیه روز سه شنبه وزارت خارجه اسرائیل گفت که ترکیه دریک اقدام یک جانبه توافقات تجارتی با اسرائیل را نقض کرده است واسرائیل به اقدامات لازم روخواهد آورد.

به اساس گزارش خبرگزاری فرانسه اسرائیل کاتز وزیرخارجه حکومت اسرائیل دراظهارات خود درشبکه اجتماعی اکس/ تویتر سابق از تصمیم رئیس جمهور ترکیه سخت انتقاد کرده است.

رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه

آقای کاتز گفته است که رجب طیب اردوغان یکبار دیگر منافع اقتصادی مردم ترکیه را به گفته وی قربانی حمایت از جنگجویان حماس درغزه کرد.

وزیرخارجه اسرائیل جنگجویان حماس را قاتلان خوانده است. وی گفته است که اسرائیل به خشونت وزورگویی تن نخواهد داد وگام های بالمثل دربرابر ترکیه برمیدارد که به اقتصاد این کشور زیانبار خواهد بود.

آقای کاتز گفت به سازمان های در امریکا تماس گرفته وازآنها خواسته که از سرمایه گذاری درترکیه دست بکشند و از وارد کردن اقلام تجارتی از ترکیه خود داری کنند.

وزارت تجارت ترکیه اوایل امروز اعلام کرد که این کشور محدودیت‌هایی را بر صادرات ۵۴ قلم اجناس مختلف به اسرائیل تا زمان اعلام آتش‌بس در غزه اعمال می کند و این محدودیت ها بلا فاصله نافذ می شوند.

بعد از اینکه اسرائیل درخواست انقره برای اشتراک در رساندن کمک ها از طریق هوا به غزه را رد کرد و ترکیه گفت که اقداماتی را انجام خواهد داد٬ اعلامیه وزارت تجارت گفت که این محدودیت ها شامل تولیدات آهن وفولاد ، تجهیزات ساختمانی ، ماشین آلات واقلام دیگر می شود.

به اساس معلومات اداره احصائیه ترکیه صادرات این کشور به اسرائیل در سال ۲۰۲۳ به ۵.۴ ملیارد دالر رسید. ترکیه و اسرائیل بعد از چندین سال تنش روابط خود را با گماشتن سفیران درسال ۲۰۲۲ دوباره عادی ساختند .

XS
SM
MD
LG