لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۴

حکایت تلخ از سیلاب ها؛ باشنده گان ولایات شمال و شرق افغانستان از خسارات و تلفات میگویند


تصویر آرشیف: جاری شدن سیلاب ها
تصویر آرشیف: جاری شدن سیلاب ها

سیلاب‌ها و بارندگی‌های شدید اخیر در ولایات مختلف افغانستان خسارات مالی و تلفات جانی زیادی به مردم وارد کرده است.

از روز یک‌شنبه به این سو بسیاری از ولایات افغانستان بار دیگر گواه باران‌های شدید و جاری شدن سیلاب بودند.

عبدالله قریشی، باشندۀ ولایت فاریاب به رادیو آزادی گفت، سیلاب خانه‌های زیادی را در ولسوالی پشتون کوت این ولایت ویران کرده است:

"در اینجا در ولسوالی پشتون کوت ولایت فاریاب، سیلاب‌ها افزایش یافته و خانه‌های بسیاری از مردم ویران شده و خسارات بسیار دیگری نیز به مردم وارد شده است."

سیلاب ها در ولایت فاریاب
سیلاب ها در ولایت فاریاب

شیرولی امید، باشندۀ ولسوالی مروره ولایت کنر به رادیو آزادی گفت، راه‌های ولسوالی‌ها با مرکز به دلیل بارندگی‌ها و جاری شدن سیل بسته شده است:

"سیلاب و باران‌ها علاوه بر خسارات تمامی راه‌های این ولایت را که به ولسوالی وصل شده بود مسدود کرده. قبلاً که باران‌ها شده بود، زمین‌ها را خراب کرده بود، اما این بار که سیل و بارندگی شد، خسارت بیشتری به بار آورد."

ننگرهار یکی دیگر از ولایت هایی است که بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر در آن خسارات مالی و جانی به مردم وارد کرده است.

الفت‌الله محب‌زی، یکی از باشندگان ولسوالی شینوار این ولایت به رادیو آزادی گفت:

"از نهادها و سازمان‌های مربوط می‌خواهیم که با مردمی که خسارمند شده اند کمک کنند. اینجا دریا خانه‌های دیگری را که به آن نزدیک هستند، تهدید می‌کند و بارندگی‌‌های شدیدتری نیز پیش‌بینی شده است."

مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری حکومت طالبان در ننگرهار به خبرگزاری باختر در کنترل‌شان گفته اند که در نتیجۀ بارندگی‌ها و سیلاب های اخیر در ۲۲ ولسوالی این ولایت، ۱۶ هزار و ۵۲۵ جریب زمین کشت شدۀ گندم، سبزیجات و میوه، صدها مواشی، ۸۳ بند، ۸۲ رودخانه و نزدیک به ۱۴۰۰۰ متر کانال آب از بین رفته است.

از سوی دیگر مسئولان ریاست رسیدگی به حوادث حکومت طالبان در تخار و شماری از خانواده‌ها به برخی از رسانه‌های محلی گفته اند که به روز یکشنبه ۱۷ خانواده به شمول زنان و کودکان در ولسوالی‌های اشکمیش، ینگی‌قلعه، فرخار و ورسج ناپدید شده اند.

ملا جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت درامور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان به پرسش‌ها در بارۀ جزئیات تازۀ خسارات و تلفات سیلاب‌های اخیر پاسخ نداد.

زمین های زراعتی زیادی در جریان این سیلاب ها آسیب دیده
زمین های زراعتی زیادی در جریان این سیلاب ها آسیب دیده

اما او روز یک‌شنبه شمار تلفات ۴ روز گذشته را ۸ کشته و ۳ زخمی و پیش از تلفات سلاب‌ها و باران‌ها از 22 حمل تا اول ثور را ۹۹ کشته و ۶۳ زخمی اعلام کرده بود.

او از خسارات هنگفت این رویدادها نیز خبر داده بود.

ریاست فواید عامۀ حکوت طالبان در پکتیا روز دوشنبه به خبرگزاری باختر در کنترل‌شان گفته که شب قبل آن بر اثر بارندگی شدید، شاهراه گردیز - پتان در مناطق ولسوالی احمد خیل این ولایت آسیب دیده و بسته شده است.

شماری از باشندگان ولایات میدان وردک، لوگر، بغلان و بدخشان نیز تصاویری از تخریبات سیلاب‌ها و باران‌ها اخیر در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده اند.

این در حالیست که ریاست هواشناسی حکومت طالبان پیش بینی کرده که ولایت‌های بدخشان، تخار، سمنگان، بغلان، نورستان، کنر، لغمان، ننگرهار، پنجشیر، کاپیسا، پروان، بامیان، کابل، میدان وردک، لوگر، پکتیا و خوست به روز دوشنبه گواه باران‌های شدید، رانش زمین، رعد و برق و جاری شدن سیلاب‌ها خواهند بود.

XS
SM
MD
LG