لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۰

وزیر خارجهٔ امریکا به ضرورت آتش بس در غزه و رهایی گروگان های اسرائیلی تاکید کرد


 انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا
انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا، با فشار بر گروه حماس برای پذیرفتن آخرین پیشنهاد آتش بس با اسرائیل، تاکید کرده که اکنون زمان برای توافق در مورد آزادی گروگانها و توقف جنگ حدود هفت ماهه در نوار غزه، فرا رسیده است.

گروه حماس از سوی ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته می شود.

بر اساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، به نظر می رسد، موضوع اساسی تا هنوز مشخص نیست که آیا این توافق به طور کامل به عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه که حماس خواستار آنست، پایان خواهد داد یا خیر.

انتونی بلینکن، روز گذشته در آخرین توقف هفتمین سفر به این منطقه از آغاز جنگ در نوار غزه، با مقامات اسرائیلی ملاقات کرد.

تلاش های بلینکن روی دستیابی به یک توافق بین اسرائیل و حماس متمرکز شده است. ایالات متحده امریکا و سایر میانجیگران یعنی مصر و قطر امیدوارند که از آغاز عملیات نظامی اسرائیل بر شهر رفح در جنوب غزه جلوگیری کنند.

جنگ خونین در غزه خسارات فراوان و تلفات بی شماری را بجا گذاشته است
جنگ خونین در غزه خسارات فراوان و تلفات بی شماری را بجا گذاشته است

حدود ۱.۴ میلیون فلسطینی به دلیل درگیری های هفت ماه گذشته، به شهر رفح پناه برده اند.

گروه حماس طی چندین ماه مذاکرات اعلام کرده که در بدل رهایی همه گروگان ها، جنگ در نوار غزه باید برای همیشه متوقف شود و همۀ نیروهای اسرائیلی باید آن منطقه را ترک کنند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس، بر اساس اظهارات یک مقام مصری که یکی از مقامات حماس نیز آن را تایید کرده، می گوید که توافق آتش در محور این مذاکرات قرار دارد.

این مقام مصری که از افشای نامش خودداری کرده و نخواسته جزییات مذاکرات جاری را افشا کند، گفته که حماس در تلاش است تا متنی را تقویت کند که خروج کامل نیروهای اسرائیلی از همۀ نوار غزه را تضمین می کند.

گروه حماس اعلام کرده که امروز(پنجشنبه 2 می) به پیشنهاد اسرائیل پاسخ می دهد.

نیرو های اسرائیلی در بخشی از نوار غزه
نیرو های اسرائیلی در بخشی از نوار غزه

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل مخالفت شدید خود را با توقف کامل جنگ قبل از نابودی گروه حماس ابراز کرده است. او روز چهارشنبه در گفتگو با انتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا با ابراز این موضوع، تعهد کرد که عملیات یر شهر رفح را آغاز می کند، زیرا به گفته نتانیاهو، شهر رفح، آخرین پایگاه حماس در نوار غزه است.

با این حال، انتونی بلینکن روز چهارشنبه گفت که هنوز طرح عملیات نظامی اسرائیل بر شهر رفح در جنوب غزه را در مورد مصونیت افراد ملکی ندیده، و بار دیگر یادآوری کرد که واشنگتن از همچو حمله ای حمایت نخواهد کرد.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG