لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۹

کمبود بودجه و افزایش فقر؛ برنامهٔ جهانی غذا کمک های خود را در افغانستان متوقف میکند


گروهی از زنان نیازمند که در نزدیکی دفتر برنامه غذایی جهان سازمان ملل در کابل صف بسته اند
گروهی از زنان نیازمند که در نزدیکی دفتر برنامه غذایی جهان سازمان ملل در کابل صف بسته اند

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد «دبلیو اف پی» می‌گوید که به دلیل کمبود بودجه مجبور است پس از ماه می کمک‌های غذایی بشردوستانه خود را در افغانستان متوقف کند.

به‌گفته مسئولان این اداره در این ماه فقط دونیم میلیون تَن در افغانستان از کمک‌های غذایی بشردوستانه‌ای شان مستفید می‌شوند.

ضیاالدین صافی سخنگوی برنامه جهانی غذا در افغانستان به رادیو آزادی در این مورد گفت: "به دلیل کمبود بودجه پروگرام غذایی جهان اکنون باید کمک‌های غذایی بشردوستانه‌ای خود را از ماه می به بعد متوقف کند."

سخنگوی برنامه جهانی غذا در افغانستان افزود که در ماه جون سال روان میلادی کمک‌های غدایی بشردوستانه این اداره به تنها نیم میلیون تن در افغانستان کاهش خواهد یافت.

کاروان لاری های برنامه غذایی جهان که مواد خوراکه را به نقاط دور دست افغانستان منتقل می کنند
کاروان لاری های برنامه غذایی جهان که مواد خوراکه را به نقاط دور دست افغانستان منتقل می کنند

به‌گفته «دبلیو اف پی» نیم میلیون نفری‌که از ماه جون امسال کمک دریافت خواهند کرد شامل کسانی اند که برای زنده ماندن چاره‌ای دیگری جز دریافت این کمک‌ها نمی‌داشته باشند.

سخنگوی برنامه جهانی غذا در افغانستان افزوده که این کاهش فقط در بخش کمک‌های غذایی بشردوستانه‌ای این اداره خواهد بود نه در بخش‌های دیگر کمک‌های شان.

او همچنان گفت که این سازمان قصد دارد از ماه اکتوبر امسال بخاطر زمستان پیش‌رو کمک‌های غذایی بشردوستانه خود به افغانستان را از سر گیرد که به‌گفته او در ۶ ماه آینده این سازمان برای تمام فعالیت‌هایش به بیش از ۶۰۰ میلیون بودجه ضرورت دارد که توسط آن به ۷ میلیون تن از آسیب پذیرترین مردم در تمام افغانستان کمک کنند.

خبر متوقف شدن کمک‌های غذایی بشردوستانه برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) نگرانی آن شمار از مردم را سبب شده که می‌گویند نیازمندی‌ای شدید اقتصادی دارند.

آنان می‌گویند در صورت تداوم این وضعیت مجبور اند راه مهاجرت در پیش گیرند.

قربان علی باشنده ولایت بامیان می‌گوید ترکاری‌فروشی می‌کند و نان‌آور خانواده ۱۰ نفری است.

او می‌گوید از کاروبارش عاید مناسبی بدست نمی‌آورد و در همه فصل‌های سال نیز بازار ندارد.

به‌گفته او ۶ ماه سال بی‌کار است و نمی‌توانند بدون کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی زنده‌گی را از نگاه اقتصادی ادامه دهند.

"کمک‌ها دیگر نگرانی‌که به مردم است همین رقم است. من شخصاً خودم را می‌گویم اگر همین رقم پیش برود دیگر کلاً مجبورم مهاجرت کنم."

باشنده گان در مناطق مختلف افغانستان شکایت دارند که روند توزیع کمک های بشری کاهش یافته و این مسئله منجر گردیده است تا دامنه فقر گسترش بیابد
باشنده گان در مناطق مختلف افغانستان شکایت دارند که روند توزیع کمک های بشری کاهش یافته و این مسئله منجر گردیده است تا دامنه فقر گسترش بیابد

قادری باشنده ولایت پروان هم می‌گوید در نظام جمهوری پیشین کارمند یکی از ادارات دولتی بوده و اکنون بی‌کار است.

به‌گفته قادری شوهرش تکلیف عصبی دارد و نمی‌تواند کار کند.

او هم در مورد متوقف شدن کمک‌های غذایی بشردوستانه‌ای «دبلیو اف پی» گفت: "نگرانی من سخت زیاد است، مردم ما سخت بی‌چاره است، وطن ما را همه بیوه و یتیم گرفته، میلیون‌ها شهید داد این وطن، با این کمک‌ها می‌توانستند یک روز و یا یک هفته‌شان را گذاره کنند."

به‌گفته مسئولان برنامه جهانی غذا در افغانستان، این اداره در دو سال اخیر به بیش از نیم نفوس افغانستان کمک‌های غذایی بشردوستانه ارائه کرده که مرحله به مرحله پس از آن با کمبود بودجه مواجه بوده و مجبور به کاهش این کمک‌ها شده‌است.

این سازمان در ۵ سپتامبر ۲۰۲۳ هم اعلام کرده بود که به دلیل کمبود بودجه مجبور شده کمک‌‌رسانی خود به ۱۰ میلیون تَن در تمام افغانستان را قطع کند.

XS
SM
MD
LG