لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

سازمان همکاری اسلامی طالبان را به رعایت حق کار و تحصیل زنان و دختران ترغیب کرد


یکی از مکاتب دخترانه که در نتیجه وضع محدودیت های طالبان مسدود شده است
یکی از مکاتب دخترانه که در نتیجه وضع محدودیت های طالبان مسدود شده است

سازمان همکاری اسلامی از حکومت طالبان خواسته تا از تمامی حقوق افغان‌ها به ویژه دختران و زنان افغان از جمله حق تحصیل و کار آنان محافظت کند.

در اعلامیۀ پانزدهمین نشست وزرای خارجۀ این سازمان که روز گذشته در بنجول، پایتخت گامبیا به پایان رسید، آمده است که آنها از یک افغانستان صلح آمیز، باثبات و همه شمول حمایت می‌کنند و در این راستا بر مبارزه با بحران‌های بشری، قانونی، امنیتی، مواد مخدر، تروریزم و دیگر چالش‌های اجتماعی که افغان‌ها با آن مواجه هستند، تأکید می‌کنند.

سازمان همکاری اسلامی برای حل این مشکلات خواستار ارتباط بیشتر با مقامات طالبان هم شده است.

در اعلامیۀ این سازمان بر ایجاد یک حکومت همه‌شمول در افغانستان تأکید شده و افزوده شده که برای ایجاد چنین سیستمی تلاش زیادی برای مبارزه با تروریزم و مواد مخدر و رفع چالش‌های موجود لازم است.

نشان سازمان همکاری اسلامی
نشان سازمان همکاری اسلامی

حکومت طالبان به نکات ذکر شده در اعلامیۀ سازمان همکاری اسلامی واکنشی نداده اند، اما وزارت خارجۀ آنها می‌گوید که هیئتی به رهبری عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارت و رئیس بخش سازمان‌های بین المللی این وزارت در این نشست شرکت کرده بودند.

طالبان مدعی اند که حکومت‌شان همه شمول است و تأکید دارند که حقوق همه افغان‌ها به شمول زنان در چارچوب شریعت اسلام تأمین است.

با این حال برخی از فعالان حقوق زنان ادعای حکومت طالبان را رد می‌کنند و می‌گویند، در کنار محدودیت بر آموزش و کار دختران و زنان، محدودیت‌های دیگری بر فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آنان وضع شده است.

صفیه عارفی، یکی از آنان به رادیو آزادی گفت:

"این خودش جنایت علیه بشریت است و ما خواهان محاکمۀ عاملان همچو قضایا هستیم. نهادهای حقوق بشری، کشورهای مدعی دموکراسی و حقوق بشر باید بالای طالبان بیشتر فشار بی‌آورند."

مریم معروف، رئیس انجمن رفاه و اتحاد زنان و کودکان افغانستان اخیراً در ویدیویی که در صفحۀ ایکس خود منتشر کرده، در مورد وضعیت دختران و زنان افغان گفته که مردم دیگر نباید در برابر اقدامات طالبان سکوت کنند:

"مردم افغانستان به خوبی درک می‌کنند که خاموشی و ترس ما بزرگترین اسلحۀ طالبان است و نباید بیشتر از این در برابر ظلم، استبداد و سرکوب‌های قوم‌محورانه و رفتارهای غیرانسانی و غیراسلامی طالبان خاموشی اختیار کرد."

در جریان نزدیک به سه سال گذشته، زنان با برگزاری گردهمایی ها در داخل و بیرون از افغانستان تلاش کرده اند تا طالبان را به رعایت حقوق زنان و دختران وادار بسازند.
در جریان نزدیک به سه سال گذشته، زنان با برگزاری گردهمایی ها در داخل و بیرون از افغانستان تلاش کرده اند تا طالبان را به رعایت حقوق زنان و دختران وادار بسازند.

با این همه حکومت طالبان مدعی است که افغانستان در مسیر درست حرکت می‌کند، ادعایی که در کنار جامعۀ جهانی و ملل متحد ، موضع سازمان همکاری اسلامی نیز آن را با چالش روبه‌رو کرده است.

هیئت‌های سازمان همکاری اسلامی چندین بار به کابل و کندهار سفر کردند تا به محدودیت‌های حکومت طالبان بر حقوق افغانان به ویژه در زمینۀ تحصیل و کار دختران و زنان پایان دهد، اما تا هنوز درخواست‌های آنان پذیرفته نشده است.

ملا هبت‌ا‌لله آخندزاده، رهبر طالبان نیز از ملاقات با هیئت‌های این سازمان خودداری کرده است.

XS
SM
MD
LG