لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۵ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

نماینده بریتانیا درشورای حقوق بشر: وضعیت بشری در افغانستان تکاندهنده است


تصویر آرشیف: کابل، طالبان و مردم
تصویر آرشیف: کابل، طالبان و مردم

سایمن مانلی، نمایندۀ دایمی بریتانیا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد وضعیت حقوق بشر در افغانستان را به گونۀ صریح وخیم، نگران کننده و تکان دهنده خوانده است.

او که در نشست روز دوشنبه این شورا در بارۀ بررسی وضعیت حقوق بشر در افغانستان، سخنرانی می‌کرد، گفت:

"وضعیت دختران و زنان در افغانستان وخیم است. از سوی هم طالبان مانع دسترسی آنها را به تحصیلات متوسطه و عالی، فضای عمومی و سیاسی و بسیاری از فرصت‌های کاری شده است. یوناما اخیراً گزارش داد که این محدودیت‌ها در حال افزایش است. طالبان با وجود عفو عمومی مقامات دولتی سابق را هدف قرار می‌دهند و خبرنگاران را بازداشت می‌کنند."

نمایندۀ بریتانیا در شورای حقوق بشر ملل متحد از طالبان خواسته که محدودیت‌های تحصیل و کار دختران و زنان را بردارند و به بازداشت خبرنگاران، دستگیری‌های خود سرانه و مجازات ظالمانه و شلاق پایان دهند.

خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به‌ معروف و نهی از منکر حکومت طالبان
خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به‌ معروف و نهی از منکر حکومت طالبان

با این حال خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به‌ معروف و نهی از منکر حکومت طالبان اظهارات جامعۀ جهانی در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان را تلاشی بر ضد حکومت‌شان خواند است.

او که امروز در جشن فارغ تحصیلی محصلین پوهنتون پولی تخنیک کابل صحبت می‌کرد، گفت:

"در گذشته‌ها ۴۵ کشور اینجا بودند، به خواهران ما چه حقی دادند؟ به جز بی‌حجابی اینجا دیگر چی بود، جواب بدهید، برخی‌ها آنها را برای تبلیغات منفی در اینجا استفاده کردند."

اما بر خلاف اظهارات حنفی، میشل تایلر، نمایندۀ امریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اقدامات طالبان در زمینۀ حقوق بشر را تبعیض‌آمیز خواند و از همه طرف‌ها به شمول طالبان خواستار محافظت از حقوق بشر شد:

" هر چه زودتر باید تمام فرمان‌های تبعیض‌آمیز به ویژه فرمان‌هایی که مانع کار و تحصل دختران و زنان و حضور آنها در فضا عمومی می‌شود، برداشته شوند. به گونۀ سریع، مستقل، معتبر در بارۀ خشونت‌های مبتنی بر جنیست بررسی شود و در صورت نیاز بررسی قضایی صورت گیرد و به مجازات تحت نام جرایم اخلاقی پایان داده شود."

طالبان با تسلط به قدرت دروازه های مکاتب و بعدا پوهنتون ها را به روی دختران و زنان بسته اند و محدودیت های فراوانی نیز در سایر بخش ایجاد کرده اند
طالبان با تسلط به قدرت دروازه های مکاتب و بعدا پوهنتون ها را به روی دختران و زنان بسته اند و محدودیت های فراوانی نیز در سایر بخش ایجاد کرده اند

نمایندۀ جرمنی در این نشست اقدامات طالبان علیه دختران و زنان افغان را جنایت علیه بشریت خواند و نمایندۀ فنلند نیز گفت که عاملان خشونت‌های جنسیتی در افغانستان باید مانند جنایتکاران مجازات شوند.

بیشتر شرکت کنندگان در این نشست در مورد نقض حقوق بشر توسط طالبان صحبت کردند و خواستار پایان دادن به این وضعیت شدند.

نشست دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که به بررسی وضعیت حقوق بشر در برخی کشورها می‌پردازد، درحالی برگزار شده که دختران و زنان افغانستان می‌گویند که به جای بیان شعار انتظارات‌شان از این نشست اقدامات عملی و اساسی برای تغییر وضعیت شان است.

XS
SM
MD
LG