لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۱

موج سیلاب ها در افغانستان؛ از مرگ ۵۰ تن در ولایت بغلان گزارش داده شده است


تصویر آز تخریبات سیلاب های اخیر
تصویر آز تخریبات سیلاب های اخیر

سیلاب ها در شمال افغانستان تلفات و خسارات سنگین بجا گذاشته است. بغلان این بار صحنه سرازیر شدن سیلاب های مدهش بوده است.

هدایت الله همدرد رییس مبارزه با حوادث طبیعی طالبان در بغلان در یک پیام صوتی به رسانه ها به نقل از مسوولان شفاخانه ولسوالی بغلان مرکزی گفت که تاکنون مرگ دهها تن تایید شده است:

«از طرف شفاخانه مرکزی بغلان ۵۰ جسد را تایید کرد. البته که این ارقام ابتدایی است. آنها می گویند که شهدا از این اضافه می شوند. در ولسوالی برکه، شهر پلخمری و دهنه غوری نیز شهید داریم.»

او افزود که مردم به این سیلاب ها آمادگی نداشتند و پس از بارندگی های شدید سیلاب های ناگهانی سرازیر شده اند.

ولایت بغلان در نقشه افغانستان
ولایت بغلان در نقشه افغانستان

به گفته ای همدرد، مسوولان امور مبارزه با حوادث طبیعی با کمک اردو و پولیس طالبان عملیاتی را برای جستجوی اجساد کشته شده های احتمالی آغاز کردند.

همزمان مقام های محلی طالبان در ولایت بدخشان می گویند که سیلاب ها عصر روز جمعه آغاز و تا شام به مردم ولسوالی های تیشکان، تگاب، کوهستان، یاوان و وردوج خسارت مالی وارد کرده است.

مولوی محمد اکرم اکبری رییس مبارزه با حوادث طبیعی طالبان در بدخشان در این باره به رادیو آزادی گفت:

« تلفات جانی عمده نداریم. فقط دو نفر در ولسوالی تیشکان نا پدید اند و یک نفر در ولسوالی کوهستان شهید شده اند. اما تلفات مواشی، خسارات مالی، تخریب بند برق و خانه ها ،بسیار زیاد اند.»

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

همزمان ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان، شام جمعه در صفحه ایکس یا تویتر سابق خود از کشته و زخمی شدن صدها تن در ولایات بغلان، بدخشان، غور و هرات، تخریب صدها خانه و خسارات مالی فراوان، خبر داد .

ذبیح الله مجاهد در باره آمار کشته و زخمی شده گان جزئیات ارایه نکرد.

از سوی دیگر، ریاست هواشناسی حکومت طالبان پیشبینی کرده که ممکن است به روز شنبه هم در برخی ولایات کشور بارندگی شدید توام با رعد و برق و باد های تند، رخ دهد.

از اواخر ماه حمل تا کنون، در نتیجه سرازیر شدن سیلاب ها در ۱۰ ولایت افغانستان بیش از ۱۰۰ نفر کشته شده اند و در کنار آن، به زارعین و مالداران هم خساراتی مالی رسانده است.

بر اساس معلومات سازمان ملل، افغانستان در فهرست کشور های آسیب پذیر جهان، از تغییرات اقلیمی، در ردیف ششم قرار دارد.

XS
SM
MD
LG