لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۶

اسرائیل دستور تخلیه شهر رفح را صادر کرد و هزاران تن مجبور به تخلیه مناطق شدند


نیرو های اسرائیلی در بخشی از شهر رفح
نیرو های اسرائیلی در بخشی از شهر رفح

اسرانیل دستور جدید تخلیه شهر رفح در جنوب نوار غزه را صادر کرد و دهها هزار تن مجبور شده اند، که به مناطق دیگر نقل مکان کنند.

براساس خبر گزاری اسوشیتد پرس، این اعلام روز شنبه(11 می) در حالی صورت گرفت که برخلاف فشارهای فزاینده ایالات متحدۀ امریکا و سایر متحدان، اسرائیل آماده میشود تا عملیات نظامی را نزدیکتر به منطقه پرجمعیت مرکز شهر رفح، گسترش دهد.

بیش از ۱.۴ میلیون فلسطینی یعنی حدود نصف نفوس نوار غزه به شهر رفح پناه برده اند که بیشتر آنها با فرار از حملات اسرائیل بر مناطق دیگر، به شهر رفح پناه آورده اند. دستور جدید تخلیه مردم را وادار می سازد که به شمال غزه باز گردند، جایی که در نتیجۀ حملات قبلی اسرائیل ویران شده است.

سازمان ها و نهاد های امدادی تخمین کرده اند که ۱۱۰ هزار تن قبل از دستور روز شنبه از شهر رفح خارج شده اند و حدود ۴۰ هزار تن دیگر به آنها خواهند پیوست.

باشنده های رفح در حال کوچیدن از شهر
باشنده های رفح در حال کوچیدن از شهر

در حالیکه حملات هوایی در سراسر جنوب غزه ادامه دارد، انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد، دیروز در یک نشست خبری در شهر نایروبی پایتخت کنیا، وضعیت در شهر رفح را بسیار حساس توصیف نمود و به اردوی اسرائیل هشدار داد که عملیات نظامی را در شهر رفح نوار غزه گسترش ندهد.

آقای گوتریش گفت که عملیات گسترده زمینی اسرائیل در شهر رفح، به بحران انسانی وسیع منجر خواهد شد.

سرمنشی سازمان ملل متحد گفته که بیش از یک میلیون فلسطینی به شهر رفح پناه برده اند که حدود نصف آنها کودکان استند و در حالیکه قحطی نزدیک است، عملیات گسترده اسرائیل در شهر رفح، در برابر تلاشهای سازمان ملل متحد، برای حمایت از مردم موانع ایجاد خواهد کرد.

این در حالیست که خبر گزاری رویترز می گوید که تلویزیون ستلایت القاهره نیوز وابسته به حکومت مصر، روز شنبه از قول از یک مقام ارشد مصری گزارش داده که مصر از هماهنگی با اسرائیل در مورد ورود کمک ها به نوار غزه از طریق گذرگاه سرحدی رفح به دلیل "تشدید غیر پذیرفتی تنش ها" از سوی اسرائیل، خودداری کرده است.

کمک های بشری برای باشنده های غزه و رفح
کمک های بشری برای باشنده های غزه و رفح

گروه فلسطینی حماس که از سوی ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته شده، روز شنبه گفت که یک اسرائیلی دیگر که در جریان حمله ۷ اکتبر ربوده شده بود، کشته شده است.

حماس با نشر ویدئویی گفته که ناداو پاپلول، که در جنوب اسرائیل به گروگان گرفته شده بود، پس از زخمی شدن در نتیجۀ حمله اسرائیل، در نوار غزه جانش را از دست داد.

بر اساس ارقام اسرائیل، در حمله 7 اکتبر ۲۵۲ تن ربوده شدند که ۱۲۸ تن آنها در نوار غزه باقی مانده و حداقل ۳۶ تن از سوی طب عدلی اسرائیل، کشته اعلام شده اند.

اسرائیل میگوید که آزادی گروگانها و از بین بردن حماس، هدف حمله بر نوار غزه است.

آرش همایون

مرتبط

XS
SM
MD
LG