لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۲ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۱

جمعیت هلال‌احمر افغانستان از تشدید وخامت اوضاع سیلاب‌زدگان خبر داد


سیلاب‌های اخیر بغلان ۴۵۰ کشته و زخمی برجای گذاشت
سیلاب‌های اخیر بغلان ۴۵۰ کشته و زخمی برجای گذاشت

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال‌احمر افغانی (آی اف آر سی) می‌گوید که سیلاب‌های مرگ‌بار اخیر در افغانستان وضعیت بشردوستانه وخیم را تشدید کرده‌است.

این فدراسیون ناوقت روز چهارشنبه در یک اعلامیه خود در این مورد افزوده که باران‌های شدید بهاری و سیلاب‌ها جان صدها تن را گرفته، هزاران خانه را ویران کرده و در نتیجهٔ آن هزاران مواشی نیز تلف شده‌است.

به‌گفته «آی اف آر سی»، این سیلاب‌ها از میان ۳۴ ولایت افغانستان ۲۵ ولایت را تحت تأثیر قرار داده که تنها بغلان بیش از دو صد تن تلفات را متحمل شده و هزاران تن دیگر با از دست دادن خانه‌های شان دیگر سرپناهی ندارند.

این درحالی‌ست که آسیب دیده‌گان سیلاب‌های اخیر در بغلان و برخی ولایات دیگر از وضعیت بد و عدم دریافت کمک شکایت دارند.

محمد عالم باشندهٔ بغلان مرکزی به رادیو آزادی می‌گوید، شش عضو خانواده‌اش را در سیلاب از دست داده‌است: "سیل آمد دو ثانیه سه ثانیه زیاد تیر نشد، گفتم که خیر سرم کوه آمد، پسر من را برد، خانمم را برد، خانم برادرزاده ام نیز رفت، در مجموع شش نفر شهید داریم."

برکت‌الله خان از بزرگان قومی در ولسوالی برکهٔ ولایت بغلان در این مورد می‌گوید: "هر خانهٔ مردم که در این دره زنده‌گی می‌کردند بالاتر از ۱۵-۲۰ الی صد لک ضربه دیده، امارت اسلامی باید به خاطر مرحم‌گذاری به زخم مردم کمک کند، تا این مردم از بی‌خانگی مجبور به مهاجرت نشوند، آن‌جا هم یا در آب غرق می‌شوند، یا سر شان شلیک می‌شود یا زندانی شده می‌میرند، حتی می‌ترسم که مردم از این رنج سکته کرده نمی‌رند باید به آن‌ها توجه شود."

از سوی هم آسیب دیده‌گان در ولایت فاریاب ادعا می‌کنند که هیج کمکی تا اکنون دریافت نکرده‌اند.

یک تن از آسیب دیده‌گان در والسوالی پشتون‌کوت ولایت فاریاب که نخواست به علت حساسیت موضوع نام‌اش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت: "به کشت مردم، به مال مردم، به زمین مردم سیلاب‌ها ضرر رسانده، اما از طرف دولت به مردم در پشتون‌کوت تا حال کدام کمک نامده است."

با این حال، فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر افغانی (آی اف آر سی) همچنان گفته است که این حوادث در کشوری رخ داده که به گفته این فدراسیون در حال حاضر شاهد یکی از بدترین بحران‌های بشری در جهان است جایی‌که مردم به سختی قادر با مبارزه در برابر آن هستند.

در اعلامیۀ «آی اف آر سی» همچنان آمده که سطح رنج در افغانستان در حال حاضر فراتر از گفتار است و برای کمک به آسیب دیده‌گان این سیلاب‌ها به نیاز به حمایت فوری بین‌المللی است.

«آی اف آر سی» همچنان با اشاره به بارندگی‌ها و موج‌های سرد اخیر در افغانستان گفته که تأثیر قابل توجهی بر زنده‌گی و معیشت به ویژه زراعت و مالداری گذاشته است.

تلاش کردیم تا در مورد آخرین آمار سیلاب‎ها و ادعاهای آسیب دیده‌گان مبنی بر عدم دریافت کمک‌ها از جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث حکومت طالبان بپرسیم، اما تا زمان نشر گزارش پاسخی دریافت نکردیم.

اما مولوی ضیا‌الحق حقمل، تنظم کنندهٔ امور برنامه‌های معینیت وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان روز چهارشنبه در یک نشست خبری از جان باختن ۱۶۵ تن و زخمی شدن ۲۶۵ تن دیگر در نتیجهٔ سیلاب‌ها در بغلان خبر داده و گفته است که نزدیک به ۱۰‌ هزار مواشی تلف شده‌است.

هم‌زمان با این، ادارهٔ هوا شناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان نیز روز پنج‌شنبه طی یک پیش‌بینی از ریزش باران‌های شدید، رعد برق و جاری شدن احتمالی سیلاب‌ها در ۲۹ ولایت افغانستان به شمول سالنگ‌ها الی ۲۹ ماه ثور خبر داده و گفته است که سطح باران‌ها از ۱۵ الی ۵۰ میلی‌متر خواهد بود.

XS
SM
MD
LG