لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

معترضان در بدخشان: "طالبان بدون توجه به خواست دهقانان به تخریب کوکنار ادامه می‌دهند"


طالبان در بدخشان افغانستان
طالبان در بدخشان افغانستان

عملیات تخریب مزارع کوکنار در ولایت بدخشان از حالت عادی آن بیرون شده و اکنون بر علاوه کارمندان وزارت داخله، نیروهای وزارت دفاع و کارمندان ریاست استخبارات حکومت طالبان نیز در این عملیات اشتراک دارند.

دهقانان در بدخشان در صحبت با رادیو آزادی گفتند که کارمندان ریاست استخبارات طالبان در یک هفته گذشته، بیست تن از دهقانان را از پنج ولسوالی این ولایت دستگیر و به محل نامعلوم انتقال داده اند.

کلیم‌الله، باشنده ولایت بدخشان در صحبت با رادیو آزادی گفت، هرچند هفته گذشته هیئت اعزامی از کابل تعهد کرد که به خواستههای دهقانان توجه میشود و کشتزارهای کوکنار در هماهنگی با آنان تخریب خواهد شد، اما با گذشت دو هفته به هیچ خواسته دهقانان توجه نشده است.

" گرفتاری قاتل مردم، ارایه کشت بدیل در برابر مزارع اندکی که دارند. مردم در بدخشان کم و بیش زمینی که دارند و آن را کوکنار کشت کرده اند، این کشت با تشویق مافیایی دولت گذشته و مافیایی طالبانی صورت می‌گیرد و هیچ ربطی به مردم ندارد."

باشنده گان ولایت بدخشان می‌گویند که همانند سایر مناطق افغانستان، علت اصلی کشت کوکنار توسط شماری از دهقانان در بدخشان نیز مشکلات اقتصادی بوده است.

یک تن از باشنده گان ولایت بدخشان که نمیخواهد به دلیل مشکلات امنیتی نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت:

"یک مشکل ملت این است که از نداری، بی پولی و در به دری به کشت کوکنار مجبور میشوند. مردم نگذاشتند که کوکنار شان تخریب شود و برخورد کردند که باعث جنجال شد و اکنون در منطقه برلاس هیچ مسئله نیست."

با این همه، حکومت طالبان بدون تعهد کمک با دهقانان و فراهم کردن کشت بدیل کوکنار به آنان، به تخریب مزارع کوکنار ادامه میدهد.

امین‌الله طیب، معاون والی بدخشان به رهبری حکومت طالبان تعهد می‌سپارد که از هر راه ممکن امسال کشت کوکنار را در این ولایت به صفر کاهش خواهند داد.

" بیشتر از یازده صد جریب زمین از کشت کوکنار پاکسازی شده، در ولسوالی جرم، ارگو، درایم، تیشکان و کشم کارها با جدیت به پیش میرود. در سال جاری ان شاالله در ولایت بدخشان کشت کوکنار به صفر کاهش خواهد یافت. "

بر اساس تصاویر ماهوارهیی و تحلیل موسسه بریتانیایی السیس، سال گذشته میزان کمی از کوکنار در ولایتهای ننگرهار و بدخشان تخریب شده بود و دهقانان در این دو ولایت توانستند اکثریت حاصلات کوکنار شان را بردارند.

از همین رو حکومت طالبان امسال تمرکز خود را بر این دو ولایت شمال شرقی افغانستان بیشتر ساخته است.

XS
SM
MD
LG