لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۸

سازمان ملل به‌طور رسمی از طالبان خواست در سومین نشست دوحه اشتراک کنند


تصویر آرشیف: بیرق سازمان ملل
تصویر آرشیف: بیرق سازمان ملل

ملل متحد در پایان سفر روزاماری دی کارلو، معاون سرمنشی این سازمان به کابل، اعلام کرد که رسماً از طالبان خواستار شرکت در نشست سوم، در شهر دوحه پایتخت قطر شده است.

در اعلامیۀ شام سه شنبه(۲۱ می) سازمان ملل متحد گفته شده که هدف از سومین نشست نمایندگان ویژه برای افغانستان در دوحه، افزایش تعاملات بین المللی با افغانستان به شیوه ای هماهنگ، منسجم و سازنده تر است.

بر اساس اعلامیه ای سازمان ملل متحد، پیش بینی می شود این نشست از از ۳۰ جون تا اول جولای ادامه یابد.

روزاماری دی کارلو، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور سیاسی و تامین صلح در جریان سفر خود به کابل، در گفتگو با جوانب مختلف، آزمون های موجود در افغانستان مورد بحث و بررسی قرار داده است.

جریان دیدار معاون سرمنشی سازمان ملل با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان درکابل
جریان دیدار معاون سرمنشی سازمان ملل با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان درکابل

در اعلامیۀ گفته شده که طرف های ذیدخل این خواست را داشتند که در هر تعامل بین المللی به آزمون های بشری، توسعه، انکشاف و مسایل اقتصادی رسیدگی شود.

روزاماری دی کارلو، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در جریان سفر به کابل با مولوی عبدالکبیر معاون رئیس الوزرا و امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، حامد کرزی رئیس جمهور سابق و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی حکومت مخلوع افغانستان به طور جداگانه در مورد سومین نشست دوحه گفتگو کرده است.

مولوی کبیر معاون رئیس الوزرای طالبان کنفرانس های قبلی در دوحه را به دلیل عدم حضور طالبان نا مکمل خوانده، تاکید کرده است که این بار باید شرایط طالبان پذیرفته شود، تا هیئتی از افغانستان نیز در این نشست شرکت کند.

زنانی که در افغانستان تحت حاکمیت طالبان، از حقوق ابتدایی شان محروم شده اند از سازمان ملل خواسته اند که در سومین نشست دوحه روی تامین حقوق زنان و دختران افغان، تمرکز شود.

تعدادی از زنان معترض که خواهان رفع محدودیت ها در برابر زنان و دختران در افغانستان اند
تعدادی از زنان معترض که خواهان رفع محدودیت ها در برابر زنان و دختران در افغانستان اند

در اعلامیه روز سه شنبه ملل متحد همچنین گفته شده که معاون سرمنشی این سازمان در ملاقات با مقامات حاکم و جوانب مختلف، در مورد محدویت های وضع شده در افغانستان به ویژه بر آموزش و کار زنان افغان بحث و تبادل نظر کرده است.

سازمان ملل متحد به منظور حل آزمون های موجود در افغانستان و یافتن راه های حل، تا اکنون دو نشست را در مورد افغانستان در شهر دوحه دایر کرده، تعیین نماینده ویژه برای افغانستان نیز بخشی از گفتگوها در نشست سوم در دوحه است.

اولین نشست در ماه می ۲۰۲۳ و دومین نشست در ماه فبروری سال جاری میلادی بدون حضور نمایندگان طالبان دایر شد.

سازمان ملل متحد نشست های قبلی در دوحه را سازنده خوانده، گفته که دیدگاه های کشورهای اشتراک کننده، در زمینه های مختلف از جمله در مورد حکومت همه شمول، احترام به حقوق بشر، آموزش و کار زنان و دختران افغان مشترک و مثبت بوده است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG