لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۷

آماده‌گی برای سومین نشست دوحه؛ زنان افغان خواهان تمرکز بحث ها بر رفع محدودیت ها اند


تعدادی از زنان معترض افغانستان
تعدادی از زنان معترض افغانستان

شماری از زنان محروم از حقوق اساسی‌شان در افغانستان زیر حاکمیت طالبان از ملل متحد می‌خواهند که در دور سوم نشست دوحه، بر رعایت حقوق زنان و دختران افغان از سوی حکومت طالبان تمرکز کند.

آنان می‌گویند، به عنوان نیمی از نفوس افغانستان از بیشتر حقوق خود محروم هستند و نباید بیشتر از این قربانی بازی‌های سیاسی شوند.

فرحناز یک تن از کارمندان وزارت داخله در نظام جمهوری پیشین به رادیو آزادی گفت:

"امروز محدودیت‌هایی در برابر زنان وضع شد و حکومت تغییر کرد به یک وجهی از نگاه روحی و روانی ما خیلی ضربۀ شدیدی خوردیم. ما از سازمان ملل و از نشست‌هایشان که در مورد زن‌ها وعده‌های داده می‌شود و عمل نمی‌شود، درخواست ما این است که در مقابل زنان توجه بیشتری صورت بگیرد."

یک تن از کارمندان پیشین موسسات در ولایت هرات هم که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

"از وقتی که طالبان آمدند و حکومت ما سقوط کرد، بصورت کلی ما وظیفه‌های خود را از دست دادیم، بیکار شدیم و به خانه فعلاً هیچ درآمدی نداریم، هیچ منبع عایداتی نداریم، خواست ما از سازمان ملل و کسانی که در راس قرار دارند این است که هر چه زودتر مثل قبل زنان را در جامعه سهیم بسازند."

تصویر از دیدار معاون سرمنشی سازمان ملل با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
تصویر از دیدار معاون سرمنشی سازمان ملل با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

این خواست‌ها درحالی مطرح می‌شوند که روزمِری دیکارلو، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور سیاسی، در مورد سومین نشست دوحه با مولوی عبدالکبیر معاون ریاست الوزرا و امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی در نظام جمهوری پیشین به گونۀ جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرده است.

حکومت طالبان گفته که معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور سیاسی از حکومت طالبان برای اشتراک در سومین نشست دوحه دعوت کرده است.

حکومت طالبان در دور قبلی این نشست به دلیل آنچه که پذیرفته نشدن خواست‌هایش عنوان کرد، شرکت نکرده بود،

اما خبرگزاری دولتی باختر در کنترل حکومت طالبان به نقل از مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان نوشته است که در صورت پذیرفته شدن موضع حکومت‌شان، در این دور نشست دوحه شرکت خواهند کرد.

به نقل از باختر، مولوی عبدالکبیر بار دیگر تأکید کرده که در موجودیت هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)، نیازی به تعیین یک نمایندۀ ویژۀ دیگر برای افغانستان نیست.

در همین حال، ارگ حکومت طالبان در حساب ایکس خود به نقل از معاون سیاسی سرمنشی ملل متحد نوشته است که نشست آیندۀ دوحه، بخاطر گسترش روابط افغانستان و جهان و افزایش تعامل و عادی سازی آن فرصت مناسب است.

حافظ ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز در حساب ایکس خود نوشته که این مقام ملل متحد در دیدار با امیرخان متقی گفته است که در دور سوم نشست دوحه نمایند‌گان بانک جهانی و بانک آسیایی هم اشتراک خواهند کرد و موضوعات مالی و بانکی، مبارزه با مواد مخدر، خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی برای افغانستان و کشت بدیل برای دهقانان محور بحث این نشست خواهد بود.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی در نظام جمهوری مخلوع افغانستان هم در حساب‌های ایکس خود نوشتند که در دیدار با معاون سیاسی سرمنشی ملل متحد در کنار بحث در بارۀ دور بعدی نشست دوحه بر اهمیت آموزش برای پیشرفت افغانستان تأکید کردند.

آنان افزودند که در این دیدار جهت دستیابی به صلح و ثبات پایدار بر تفاهم ملی تأکید شده است.

اما شماری از فعالان حقوق بشر می‌گویند، افزون بر نمایند‌گان کشورها و طالبان باید نمایند‌گان جامعۀ مدنی و زنان افغانستان نیز در این نشست شرکت داشته باشند.

شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر در نظام جمهوری مخلوع افغانستان به رادیو آزادی گفت:

"منتها فهم من این است که یک مسیر نسبتا طولانی پیش رو است، برای اینکه در این نشستی که پیش روی است مطمین شویم که موارد حقوق بشری برایش توجه می‌شود مهم است که طیف‌های مختلف افغان‌ها بشمول فعالان جامعۀ مدنی، مجال این را داشته باشند که شرکت کنند و نظرات خود را در میان بگذارند".

او گفت، قرار است در این نشست روی تعیین نمایندۀ ویژۀ ملل متحد برای افغانستان و جلب موافقت حکومت طالبان در این زمینه بحث شود.

مینه رفیق، فعال حقوق زنان نیز به رادیو آزادی گفت:

"نباید بحث حقوق مردم افغانستان در مذاکرات سیاسی فراموش شود و نباید هم بهای کم برایش پرداخته شود".

این درحالیست که قرار است نشست سوم دوحه در اواخر ماه جون در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.

این نشست‌ها به میزبانی ملل متحد برگزار می‌شود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG