لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۷ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

انتونی بلینکن از تحریم های احتمالی امریکا علیه محکمه بین المللی جرایم سخن گفت


 انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده می گوید، که ادارۀ بایدن رئیس جمهور امریکا مایل است تا با کانگرس این کشور برای وضع تحریم های احتمالی بر مقامات محکمۀ بین المللی جرایم همکاری کند.

براساس خبرگزاری رویترز، لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه در نشست استماعیۀ کمیتۀ تخصیص بودجۀ مجلس سنای امریکا، به انتونی بلینکن گفته که میخواهد در واکنش به اقدام اخیر سارنوال محکمۀ بین المللی جرایم، شاهد تجدید تحریم های ایالات متحدۀ امریکا، بر این محکمه باشد.

رئیس جمهور بایدن که یک دموکرات است و همچنین مخالفان سیاسی او به شدت از اعلامیۀ اخیر کریم خان سارنوال محکمۀ بین المللی جرایم انتقاد کرده اند و استدلال می کنند که این محکمه صلاحیت رسیدگی به درگیری در نوار غزه را ندارد.

محکمه بین المللی جرایم
محکمه بین المللی جرایم

کریم خان سارنوال ارشد محکمۀ بینالمللی جرایم در نزدهم ماه می اعلام کرد که تقاضای حکم دستگیری بنیامین نتانیاهو صدراعظم و یو. اف گالانت وزیر دفاع اسرائیل و سه رهبر گروه حماس را کرده است.

حماس از سوی ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته می شود.

اکنون سه قاضی این محکمۀ بین المللی بعد از ارزیابی اسناد ارائه شده توسط سارنوال، در مورد دستگیری و یا عدم دستگیری این افراد تصمیم خواهند گرفت .

قادی عبدالله سخنگوی محکمه بین المللی جرايم به مرکز خبر رادیو آزادی گفته که این محکمه در یک وقت مناسب، تصمیم خود را در این مورد اعلان خواهد کرد، اما اینکه چه وقت، چیزی نگفته است.

ایالات متحده عضویت محکمۀ بین المللی جرایم را ندارد، اما در گذشته از این محکمه، در زمینۀ صدور حکم دستگیری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به دلیل جنگ در اوکراین، حمایت کرده است.

در سال ۲۰۲۰ میلادی ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده ، محکمۀ بینالمللی جرایم را به نقض حاکمیت ملی امریکا زمانی متهم کرد که این محکمه اجازۀ تحقیقات در مورد ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان را صادر کرد.

ادارۀ دونالد ترمپ، بر کارمندان این محکمه، از جمله فاتو بنسودا سارنوال آن وقت، تحریم هایی را وضع کرد، دارایی های آنها را منجمد ساخت و آنها با ممنوعیت سفر هدف قرار داد.

اما جو بایدن در اپریل ۲۰۲۱ میلادی، اندکی پس از اشغال پست ریاست جمهوری امریکا، این تحریم ها را لغو کرد.

XS
SM
MD
LG