لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۵

سازمان ملل: سیلاب‌ها تلفات جانی به خانواده های برگشت کننده از پاکستان وارد کرده است


تصویر از سیلاب های اخیر در افغانستان
تصویر از سیلاب های اخیر در افغانستان

برنامۀ جهانی غذای ملل متحد (WFP) ابراز نگرانی کرده است که سیلاب‌های اخیر خانواده‌های زیادی را نابود کرده است.

هسیو لی وی، رئیس دبلیو اف پی در افغانستان، روز دوشنبه، ۲۷ می در ویدیویی که در صفحۀ ایکس این سازمان نشر کرده، افزوده است که این خانواده‌ها شامل افرادی هستند که اخیراً از پاکستان به افغانستان بازگشته اند:

"زنان این قریه به من گفتند که یک سوم خانه‌ها به گونۀ کامل ویران شده است و یک زن دیگر به من گفت که کودکش را از سیلاب‌ها بیرون کشیده است. اما بسیاری از آنها از بین رفته اند. در بین‌شان آنهایی هم شامل هستند که اخیراً از پاکستان بازگشته اند."

او در ادامه با اشاره به برگشتی‌ها از پاکستان که آسیب دیده اند، گفت:

"این پناهندگان آسیب‌پذیرترین هستند، زیرا امکانات بسیار کمی برای شروع زندگی دارند. در حال حاضر افغانستان منطقۀ مواجه با گرسنگی است و مردم امکانات بسیار کمی برای زنده ماندن دارند، اما اکنون باید با فاجعۀ دیگری مقابله کنند."

روند برگشت خانواده های مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان
روند برگشت خانواده های مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان

رئیس دبلیو اف پی در افغانستان می‌گوید که این سازمان در تلاش است تا کمک‌های اضطراری را به خانواده‌ها و مردم آسیب دیده ارائه کند و اقدامات دیگری را برای محافظت از مردم در برابر حوادث طبیعی آینده انجام دهد.

دبلیو اف پی می‌گوید که در شماری از ولایات برای جلوگیری از تخریبات سیلاب‌ها دیوارهای حفاظتی ساخته بود و این طرح نتیجه داده است.

این درحالیست که شماری از مهاجرین بازگشته از پاکستان می‌گویند، سیلاب‌ها خسارات جانی و مالی سنگینی به آنها وارد کرده است.

در جریان دو روز گذشته ۲۱ تن در نتیجه سیلاب ها در چندین ولایت جان داده اند

ضیا خان و محمد عوض که شش ماه پیش از پاکستان با خانواده‌های خود به ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان بازگشته اند، گفتند:

"ما از لاهور آمده‌ایم، این سیلابها هم خسارت جانی و هم مالی به ما وارد کرده است، از زمانی که به اینجا آمدیم، حدود صد خانواده هستیم. دو سه تا از کودکان ما در آب غرق شدند، ما فقط توانستیم که جان خود را نجات دهیم و حالا هیچ چیزی نداریم."

"ما متحمل خسارات مالی و جانی شده‌ایم، خانه‌های ما ویران شدند و اکنون اینجا در یک مکان کرایی زندگی می‌کنیم. همه چیز ما را آب برد. ما تقریباً پنج الی شش ماه می‌شود که از لاهور آمده ایم."

سمیع گل، باشندۀ قریۀ لقیو در ولسوالی بغلان مرکزی که از ۲۰ سال گذشته در ولایت خیبرپختونخوا پاکستان زندگی می‌کرد و پنج ماه می‌شود که به ولایت خود در افغانستان بازگشته است، به رادیو آزادی گفت، سیلاب‌ها تمام دارایی آنان را برده است:

"ما در پیشاور مهاجر بودیم، وقتی به منطقه لقیو برگشتیم، تقریباً ۴-۵ هزار خانه در این قریه ساخته شده بود و سیل هم همینجا آمده است. این سیلابها همه چیز را با خود برد نه حیوانات را زنده ماند و نه انسان را و نه هم لوازم خانه را. مردم مشکلات اقتصادی دارند."

آنها از سازمان‌های امدادرسان داخلی و بین‌المللی و حکومت طالبان تقاضای کمک فوری را دارند.

بسیاری از خانواده ها در برگشت به افغانستان با کمترین امکانات زنده گی را آغاز کرده اند
بسیاری از خانواده ها در برگشت به افغانستان با کمترین امکانات زنده گی را آغاز کرده اند

جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان امروز در یک پیام صوتی به رسانه‌ها گفت که از چهارم تا ششم ماه جوزا، در ولایت‌های بدخشان، بامیان، بغلان، سمنگان، تخار، فاریاب و ننگرهار، ۲۱ تن در اثر بارندگی‌ها و سیلابها کشته شده اند و ۱۹ تن دیگر زخمی شده اند.

به همین ترتیب ۹۸۲ خانه به گونۀ کامل و جزئی تخریب شده و ۵۰۰ راس مواشی تلف شده است:

"تلاش می‌کنیم با همکاری نهادها و موسسات خیریه برای شهروندانی که ذخایر آب پاک‌شان از بین رفته است، آب سالم تأمین کنیم."

برنامۀ جهانی غذا در گزارش تازه‌اش که جمعۀ گذشته، ۲۴ می، منتشر شد، گفته بود که برای کمک به ۸۰ متضرر از سیلاب‌ها در سراسر افغانستان طی ۶ الی ۱۲ ماه آینده به ۱۴.۵ میلیون دالر نیاز دارند.

بر اساس ارقام این سازمان، سیلاب‌های اخیر در سراسر افغانستان ۵۴۰ کشته و زخمی بر جای گذاشته و از تاریخ ۱۰ تا ۱۷ ماه می ۹ هزار خانه در ولایت‌های بغلان، غور، تخار، بدخشان، هرات و بلخ تخریب شده است.

XS
SM
MD
LG