لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

مخالفت ها در برابر قانون « عوامل خارجی» در گرجستان، شدت بیشتر یافته است


مظاهرات گرجتانی ها در برابر ساختمان پارلمان در تبلیسی
مظاهرات گرجتانی ها در برابر ساختمان پارلمان در تبلیسی

معترضان در گرجستان علیه قانون به اصطلاح «عوامل خارجی» دست به اعتراضات زده و آنرا طرح روسی می خوانند.

معترضان می گویند که در مقابل این قانون موقف خود را حفظ خواهند کرد زیرا به گفته آنها این قانون برخلاف اصول دیموکراسی است و مانع پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا خواهد شد.

الکساندر میشویلیدزه یکتن از این معترضان به رادیو آزادی گفت:

" بسیار ناامید استم، زیرا این رویای روسیه است نه از گرجستان. این رویای اروپایی ما را تخریب می کند. این اقدام راه را برای تحریم های امریکا و اتحادیه اروپا باز می کند. ما در برابر این قانون مبارزه خواهیم کرد و این مبارزه برای ما بسیار مهم است."

مظاهره کنندگان در تبلیسی پایتخت گرجستان
مظاهره کنندگان در تبلیسی پایتخت گرجستان

پس از اعتراضات مردمی در مورد پیش نویس قانون به اصلاح عوامل خارجی، سالومه زورابیشویلی رئیس جمهور گرجستان این قانون را ویتو کرد اما پارلمان گرجستان روزگذشته این ویتو را لغو کرده و این قانون را تصویب کرد.

گرجستانی ها این قانون را نسخه روسی میدانند که گرجستان را از پیوستن به اتحادیه اروپا مانع میشود

برمبنای قانون اساسی، این طرح یکبار دیگر به میز رئیس جمهور گرجستان بر خواهد گشت، اما مرکز خبررادیو آزادی می گوید که این طرح به توشیح شدن نزدیک شده است.

قانون مشابه در مورد عوامل خارجی قبلاً از سوی روسیه هم تصویب شده که براساس آن نهاد های خارجی، رسانه های آزاد و نهاد های مدنی تحت فشار قرار گرفته و از فعالیت در آن کشور باز مانده اند.

استیفن کاپس رئیس رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی
استیفن کاپس رئیس رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی

استیفن کاپس رئیس رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی می گوید که بخش گرجستان این رادیو از ماموریت در ارائه اخبار مستقل برای آن کشور عقب نشینی نخواهد کرد.

او روزگذشته پس از تصویب این قانون از سوی پارلمان گرجستان در بیانیه ای گفت که به همین دلیل است که ده هزار گرجستانی که برای تظاهرات علیه طرح این قانون به جاده ها برآمده اند، این قانون جدید و خطرناک را قانون روسیه می خواندند.

به گفته کاپس، این قانون برای خاموش ساختن آزادی بیان، تضعیف ارزش های دیموکراتیک است که به گفته او نشان دهنده عقب نشینی به سمت استبداد می باشد.

ایالات متحده امریکا و اروپا به حزب حاکم در پارلمان گرجستان " جورجین دریم" هشدار داده اند که این اقدام و سرکوب معترضان عواقب ناگواری را در پی خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG