لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۳

محاکمۀ ترمپ؛ احتمال دارد که او امروز در یک نشست خبری شرکت کند


ترامپ، نیویارک
ترامپ، نیویارک

انتظار می‌رود که امروز دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، برای نخستین بار پس از آنکه از سوی یک محکمه مجرم شناخته شد، در یک کنفرانس خبری صحبت کند.

محکمه‌ای در نیویارک، دونالد ترمپ رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده را در یک قضیۀ جنایی دیروز مجرم شناخت.

تصمیم هیئت‌منصفه در این باره در حالی صورت گرفته که حدود شش ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا مانده و انتظار می‌رود که ترمپ در همایش حزب جمهوری‌خواه در ماه جولای رسماً نامزد این حزب برای انتخابات آینده معرفی شود.

یک سخنگوی قصر سفید در پاسخ به حکم محکمه گفته است که از حاکمیت قانون حمایت می‌کند.

انتظار می‌رود که کنفرانس خبری دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، امروز در «ترمپ تاور» در شهر نیویارک برگزار می‌شود.

هیئت‌منصفه آقای ترمپ را در قضیۀ پرداخت «حق‌السکوت» به یک بازیگر پورن در همهٔ ۳۴ مورد اتهام، مجرم شناخت.

در تاریخ تقریباً دونیم صد سالۀ ایالات متحده، اولین بار است که یک رئیس‌جمهور چه برحال و یا پیشین در قضیۀ جنایی مجرم شناخته می‌شود. هیئت‌منصفۀ محکمۀ منهتن در نیویارک پس از دو روز و بیش از یازده ساعت بحث به روز پنجشنبه ۳۰ ماه می تصمیمش را اعلام کرد.

یکی از اتهام‌ها بر ترمپ این بوده که او پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده به وکیل مدافع آن زمان خود مبلغ ۱۳۰ هزار دالر پرداخته بود زیرا او به ستورمی دانیلز، ستارۀ فلم‌های پورن حق‌السکوت پرداخته بود.

دانیلز ادعا کرده که ترمپ یک دهه پیش با وی رابطۀ جنسی داشت.

ترمپ هنگام صدور رأی هیدت‌منصفه در محکمه حضور داشت.
ترمپ هنگام صدور رأی هیدت‌منصفه در محکمه حضور داشت.

به دنبال فیصلۀ هیئت‌منصفه، ترمپ با خطر زندانی شدن رو به رو شده؛ اما تصمیم نهایی در این باره که آیا ترمپ به زندان محکوم شود یا نه، در ۱۱ جولای مشخص خواهد شد.

ترمپ هنگام اعلام تصمیم هیئت‌منصفه در محکمه حضور داشت.

او بعد از بیرون شدن از محکمه گفت که هیچ کار نادرستی انجام نداده و «بسیار بی‌گناه» است. ترمپ افزود که این یک محاکمۀ «تقلبی و شرم‌آور» بود.

به گفتۀ ترمپ، فیصلهٔ واقعی در پنجم نوامبر توسط مردم خواهد بود. در پنجم ماه نوامبر امسال، انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده برگزار می‌شود.

با وجود فیصلۀ هیئت‌منصفه مبنی بر مجرم شناختن دونالد ترمپ، او از رقابت در انتخابات بازداشته نشده و انتظار می‌رود که در همایش حزب جمهوری‌خواه در ماه جولای رسماً نامزد این حزب برای انتخابات آینده معرفی شود.

پیش از این، دونالد ترمپ در سه قضیۀ جنایی متهم بود؛ اما تا اکنون محکوم نشده بود.

ترمپ گفته است که گروه حقوقی‌اش به زودی در مقابل این فیصله استیناف‌طلب خواهد شد.

نظرسنجی نشان می‌دهد که حکم محکمه برای دونالد ترمپ در انتخابات خطر ایجاد خواهد کرد؛ اما برخی از ناظران جمهوری‌خواه به این باوراند که این حکم محبوبیت ترمپ را دیگر هم افزایش خواهد داد.

XS
SM
MD
LG