لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۱

سازمان رواداری: محدودیت آموزش بر کودکان دختر در افغانستان، بزرگترین مورد نقض حقوق کودکان است


سازمان رواداری: شامل ازدواج‌های اجباری و زیرسن دختران به دلیل محرومیت از آموزش، افزایش موارد خودکشی، فقر و کار شاقه، استفادۀ جنسی و نظامی کودکان می‌شود.
سازمان رواداری: شامل ازدواج‌های اجباری و زیرسن دختران به دلیل محرومیت از آموزش، افزایش موارد خودکشی، فقر و کار شاقه، استفادۀ جنسی و نظامی کودکان می‌شود.

سازمان حقوق بشری رواداری می‌گوید که «بزرگترین مورد نقض حقوق کودکان در افغانستان» محدودیت آموزش بر کودکان دختر است.

شهرزاد اکبر، مسئول این سازمان به رادیو آزادی می‌گوید، این نقض در هیچ جای جهان مانند ندارد. در همین حال برخی از دخترانی که از آموزش محروم شدند به رادیو آزادی می‌گویند، با بسته شدن دروازه‌های آموزش با فشارهای روحی و ‌روانی مواجه هستند.

امروز اول ماه جون روز جهانی کودک در حدود ۵۰ کشور جهان است. هدف از بزرگداشت از این روز فراهم ساختن زندگی خوب، حفاظت از حقوق کودکان و رسیدگی به مشکلات آنان از سوی سازمان‌ها و حکومت‌ها تجلیل می‌شود.

خانم اکبر می‌گوید که این سازمان پیش از این در گزارش خود به برخی موارد دیگر از نقض حقوق کودکان در افغانستان اشاره کرده بود که شامل ازدواج‌های اجباری و زیرسن دختران به دلیل محرومیت از آموزش، افزایش موارد خودکشی، فقر و کار شاقه، استفادۀ جنسی و نظامی کودکان می‌شود. ادعاهایی که حکومت طالبان در گذشته آن را رد کرده است.

شهرزاد اکبر: کودکان در افغانستان علاوه بر ممانعت از تحصیل و ازدواج اجباری با چالش‌های فراوان دیگری نیز روبرو هستند
شهرزاد اکبر: کودکان در افغانستان علاوه بر ممانعت از تحصیل و ازدواج اجباری با چالش‌های فراوان دیگری نیز روبرو هستند

این در حالیست برخی از دخترانی که از آموزش محروم شدند به رادیو آزادی می‌گویند، با بسته شدن دروازه‌های آموزش با فشارهای روحی و ‌روانی مواجه هستند.

دو تن از باشنده‌گان ولایت میدان وردک و شهر کابل که دانش‌آموز صنف دهم و نهم که نخواستند نام‌شان در گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی می‌گویند:

"دختران که مکاتب بروی‌شان بسته شده است، خصوصاً آنانی که در روستاها و نقاط دوردست زندگی می‌کنند، با فشارهای روانی و خانوادگی روبه‌رو هستند، مجبور به ازدواج می‌شوند، من خودم دختران را در قریۀ ما می‌شناسم که با افراد بزرگتر از خودشان ازدواج کردند و زندگی‌شان تاریک شده است، همه این‌ها بخاطر بسته شدن دروازۀ آموزش به روی ماست."

"من به عنوان دانش‌آموز با محدودیت آموزش با فشارهای روانی روبه‌رو هستم و این تاثیر منفی را بر بخش‌های دیگر زندگی نمی‌گویند، من از امارت اسلامی (طالبان) می‌خواهم که زمینۀ آموزش را برایمان فراهم کنند."

نزدیک به هزار روز از ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم می‌گذرد.

در عین حال ماهر مومند، آگاه حقوق بشر می‌گوید که حکومت طالبان باید از نهاد حقوق کودکان حمایت کند تا این نهاد بتوانند سهولت‌هایی را برای زندگی بهتر کودکان فراهم کنند.

او به رادیو آزادی گفت:

"برای حفظ زندگی کودکان، باید زمینۀ آموزش برای کودکان دختر فراهم شود، طالبان برای بهبود وضعیت اقتصادی و خودکفایی کشور تلاش کند، از نهاد‌ها و سازمان‌هایی که برای حقوق کودکان کار می‌کنند، حمایت کند و آنها مشکل درست نکند."

با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در بارۀ مشکلات کودکان از جمله ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و اقدامات برای تأمین حقوق آنها پاسخ نداد، اما پیش از این گفته بود که آنها متعهد به تأمین حقوق همه شهروندان در چوکات شریعت اسلام اند.

اما بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی پیش از این نسبت به وضعیت کودکان در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

صندوق نجات کودکان (سیف دَ چلدرین) روز جمعه گفت، از سه سال گذشته بدین‌سو که طالبان در افغانستان حضور دارند، وضعیت کودکان نگران کننده است و آن‌ها در شرایط سخت به‌سر می‌برند.

روز جهانی کودک اولین بار در سال ۱۹۲۵ در جریان کنفرانس بین‌المللی آسایش کودکان در جینوا اعلام شد که هر ساله در اول جون در اکثر کشورها جشن گرفته می‌شود، اما مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۵۰ بیست نوامبر را به عنوان روز حقوق کودکان نامگذاری کرد.

در برخی کشورها، این روز به مدت یک هفته (از ۲۰ تا ۲۷ نوامبر) جشن گرفته می‌شود.

XS
SM
MD
LG