لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

طرح پیشنهادی برای آتش در غزه حالا آماده است و انتظار تأیید گروه حماس را می‌کشد


شهر جنگ زدهٔ غزه
شهر جنگ زدهٔ غزه

ایالات متحده امریکا می گوید که اگر حماس طرح پیشنهادی آتش بس چندین مرحله یی در غزه را بپذیرد، انتظار دارد که اسرائیل نیز از این طرح پیروی کند.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید در گفتگو با شبکه تلویزیونی ABC نیوز به روز یکشنبه(۲ جون) گفت که طرح آتش بس پنجشنبه شب از سوی واشنگتن با حماس در میان گذاشته شد.

کربی افزود که در حال حاضر، ایالات متحده منتظر پاسخ رسمی گروه حماس است.

حماس از سوی امریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی شناخته می شود.

این گروه اکنون گفته که طرح سه مرحله یی آتش بس را مثبت می داند.

جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

رئیس جمهور جو بایدن هنگام ارائه طرح آتش بس غزه گفت که این پیشنهاد با یک مرحله شش هفته یی آغاز می شود که خروج نیروهای اسرائیلی از تمام مناطق پرجمعیت نوار غزه و مبادله گروگان های اسرائیل و زندانیان فلسطینی را در بر می گیرد.

بایدن تاکید کرد که اسرائیل و فلسطینی ها سپس برای یک آتش بس پایدار مذاکره خواهند کرد و تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، آتش بس برقرار خواهد بود.

همزمان با این رسانه های مصری نزدیک به دولت اینکشور گزارش داده اند که دیدار مقام های امریکایی، مصری و اسرائیلی در مورد بازگشایی گذرگاه رفح در غزه پایان یافته.

این رسانه ها به روز یکشنبه بدون ارائه جزئیات از نتیجه نشست گفتند که قاهره باز هم میزبان هیئت ها و نماینده های سه جانب بود.

گذرگاه رفح در مرز مصر، مجرای حیاتی برای کمک به غزه به شمار می رود.

افراد وابسته به گروه حماس
افراد وابسته به گروه حماس

غزه که در نزدیک به هشت ماه گذشته در محاصره مطلق اسرائیل قرار داشته، با قحطی روبرو است و اینسو اسرائیل نمی گذارد که کمک ها از گذرگاه رفح وارد این منطقه شود.

شبکه القاهره نیوز که با اداره اطلاعات مصر مرتبط است، به نقل از یک مقام ارشد امنیتی گزارش داده که در نشست یکشنبه، هیئت امنیتی مصر، مسئولیت کامل مسدود گذاشتن مرز رفح و ممانعت از ورود کمک های بشردوستانه به غزه را به دوش اسرائیل انداخت.

در حملات هفتم اکتوبر توسط گروه حماس، نزدیک به ۱۲۰۰ تن در اسرائیل کشته شدند. همچنان حماس حدود ۲۵۰ تن را گروگان گرفت.

سپس حملات اسرائیل هم آغاز شد که با شدت تمام در نزدیک به هشت ماه گذشته ادامه داشته. وزارت صحت غزه که در کنترول گروه حماس است، می گوید که اضافه از ۳۶ هزار تن در حملات هوایی و زمینی اسرائیل کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG