لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

نشست قاهره؛ «مصر، امریکا و اسرائیل درباره بازگشایی گذرگاه رفح مذاکره می‌کنند»


از بسته شدن این گذرگاه مهم سرحدی رفح، بین مصر و نوار غزه حدود یک ماه می‌گذرد. 
از بسته شدن این گذرگاه مهم سرحدی رفح، بین مصر و نوار غزه حدود یک ماه می‌گذرد. 

مقامات مصر، ایالات متحدۀ امریکا و اسرائیل امروز (یکشنبه اول جون) در شهر قاهره پایتخت مصر با هم دیدار خواهند کرد، تا در مورد بازگشائی گذرگاه سرحدی شهر رفح با مصر گفت‌وگو کنند. از بسته شدن این گذرگاه مهم سرحدی بین مصر و نوار غزه حدود یک ماه می‌گذرد.

خبرگزاری دی. پی. ای آلمان از قول یک منبع ارشد مصری گفته است که حکومت مصر روی عقب نشینی کامل نیروهای اسرائیلی از سمت فلسطینی این گذرگاه سرحدی، تاکید می‌کند.

به گفتۀ این منبع «مصر مواضع ثابت خود را در مورد عدم بازگشایی گذرگاه سرحدی شهر رفح تا زمانیکه نیروهای اسرائیلی کنترل بر جانب فلسطینی آن را حفظ کند، به همه طرف‌های ذیدخل تأیید کرده است.»

براساس گزارش خبرگزاری دی. پی.ای، معلوم نیست که نماینده‌گان مصر، ایالات متحدۀ امریکا و اسرائیل در کدام سطح در نشست امروز اشتراک خواهند کرد.

در ۷ ماه می، نیروهای اسرائیلی در نتیجۀ عملیات کنترل گذرگاه سرحدی شهر رفح با مصر را در سمت نوار غزه به دست گرفت و ارسال کمک‌های بشری از طریق تاسیسات حیاتی این گذرگاه به نوار پرجمعیت ساحلی غزه متوقف شد.

از حمله اسرائیل به غزه که در ۷ اکتوبر ۲۰۲۳ اتفاق افتاد، تا اکنون نزدیک به هشت ماه گذشته است
از حمله اسرائیل به غزه که در ۷ اکتوبر ۲۰۲۳ اتفاق افتاد، تا اکنون نزدیک به هشت ماه گذشته است

از زمان بسته شدن این گذرگاه سرحدی، حکومت مصر اعلام کرده است تا زمانی که نیروهای اسرائیلی از سمت نوار غزه از این گذرگاه سرحدی عقب نشینی نکنند، انتقال کمک‌ها از این طریق به شهر رفح هماهنگ نخواهد شد.

مصر نخستین کشور عربی بود که در سال ۱۹۷۹ میلادی یک معاهدۀ صلح را با اسرائیل امضاء کرد. اما تحرکات نظامی مداوم در نوار غزه، احساسات ضد اسرائیلی را در این پرجمعیت‌ترین کشور جهان عرب شعله‌ور ساخته و روابط چند دهه‌ای بین مصر و اسرائیل را با خطر جدی مواجه است.

قاهره همچنین نگران است که گسترش تهاجم اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه، که از پناه‌جویان فراری از جنگ مملو شده است و احتمال دارد که باعث مهاجرت دسته جمعی آن‌ها به شبه جزیرۀ سینا در مصر شود.

اسرائیل شهر رفح را آخرین پایگاه گروه جنگجوی فلسطینی حماس می داند، گروهی که از

XS
SM
MD
LG