لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

وزیر خارجهٔ امریکا طرح آتش بس در غزه را با مقامات اسرائیلی در میان گذاشت


 انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا در تماس های تلیفونی از مقامات ارشد اسرائیل خواست که طرح پیشنهادی امریکا برای برقراری آتش بس در نوار غزه را بررسی کنند.

بر بنیاد اعلامیه وزارت خارجه امریکا، انتونی بلینکن با وزیر کابینه جنگ اسرائیل بنی گانتز و وزیر دفاع، یواف گالانت، صحبت کرده است.

اعلامیه می افزاید که وزیر خارجه امریکا در این دو مکالمه تلیفونی از اسرائیل به ارتباط طرح پیشنهادی رئیس جمهور امریکا ستایش کرده گفته که اکنون مسئولیت حماس است که آن را بپذیرد.

گروه حماس از سوی امریکا و اتحادیه اروپا یک سازمان هراس افگن شناخته می شود.

حماس گفته است که طرح پیشنهادی امریکا را به دیده مثبت می نگرد.

انفجار و جنگ در غزه
انفجار و جنگ در غزه

اما وزیر دفاع اسرائیل یواف گالانت به وزیر خارجه امریکا گفته که در چهارچوب هر توافق آتش بس، باید برچیدن امکانات ملکی و نظامی حماس گنجانده شود.

اعلامیه وزارت دفاع اسرائیل افزود که در این صحبت تلیفونی درباره مشخص ساختن و امکانات بروز یک بدیل محلی گروه حماس نیز بحث و گفتگو شد.

در این میان، مصر گفته است که حضور اسرائیل در عبورگاه رفح را نمی پذیرد.

خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که سامح شکری وزیر خارجه این کشور در نشست خبری مشترک با همتای اسپانیایی خود در مادرید روز دوشنبه گفت که ادامه عملیات در عبورگاه رفح بدون حضور فلسطینیان دشوار خواهد بود.

جو بایدن طرح پیشنهادی سه مرحله ای را برای برقراری آتش بس در غزه و رهایی گروگان ها روز جمعه اعلام کرد.

درحالی که میانجیگران طرفین درگیر را به آتش بس ترغیب کردند، شب گذشته از حملات هوایی جدید در رفح گزارش داده شد.

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل
بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل

بنیامین نتانیاهو بعد از اعلام طرح پیشنهادی امریکا اصرار دارد که تا رهایی همه ای گروگان ها و از بین بردن امکانات حماس به جنگی که اکنون تقریبا نه ماه از آغاز آن می گذرد ادامه می دهد.

نتانیاهو که به عنوان یک سیاستمدار کارکشته و سختگیر شناخته می شود یک حکومت ائتلافی راستگرای شکننده را رهبری می کند.

او از دوجانب زیر فشار شدید داخلی قرار دارد، یک گروه از مردم که خواستار رهایی فوری گروگانان و توافق آتش بس اند، و روز شنبه در تل ابیب یک بار دیگر مظاهره کردند و درجانب دیگر متحدین راستگرای افراطی وی قراردارند و تهدید کرده اند که در صورت توافق آتش بس حکومت ائتلافی را سرنگون خواهند کرد.

میانجیگران از امریکا ، قطر و مصر از اسرائیل و حماس خواسته اند که توافق آتش بس را به اساس طرح پیشنهادی رئیس جمهور بایدن نهایی کنند.

XS
SM
MD
LG