لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۹

گروهی از فعالان زن، دعوت از طالبان به نشست پیش رو در دوحه را نکوهش کرد


اعتراض زنان افغان در اروپا بخاطر رعایت نشدن حق آموزش، کار و آزادی زنان و دختران در افغانستان
اعتراض زنان افغان در اروپا بخاطر رعایت نشدن حق آموزش، کار و آزادی زنان و دختران در افغانستان

در ادامۀ اعتراض‌ها به دعوت از طالبان برای شرکت در نشست سوم دوحه، «جنبش زنان به‌سوی آزادی» با صدور قطعنامه‌ای این تصمیم سازمان ملل متحد را محکوم کرده است.

در قطعنامۀ این جنبش آمده است که به‌جای طالبان از نماینده‌گان واقعی زنان دعوت شود تا به گفته این جنبش، یک حکومت فراگیر و همه شمول تشکیل شود.

جنبش زنان به‌سوی آزادی می‌گوید، مخالف حضور طالبان در پشت میز مذاکره هستند، زیرا به باور این جنبش، طالبان مرتکب آپارتاید جنسیتی، سرکوب زنان، کشتار، شکنجه، وضع ممنوعیت بر آموزش زنان و دختران و سبب مهاجرت اجباری و گروهی مردم افغانستان شده اند.

طالبان همواره این چنین تبصره ها را رد کرده اند.

در قطعنامه «جنبش زنان به‌سوی آزادی» همچنان آمده است که رهبران طالبان باید محاکمه شوند.

پریسا مبارز: کسانی‌که در داخل افغانستان مبارزه کردند، طالب را به چالش کشیدند در این نشست حضور داشته باشند

پریسا مبارز، یک‌ تن از زنان معترض به رادیو آزادی می‌گوید:

"باید نمایندگان زنان افغانستان، کسانی‌که در داخل افغانستان مبارزه کردند، طالب را به چالش کشیدند در این نشست حضور داشته باشند، کسانی‌که در بیست سال در جنایت و کشتار مردم افغانستان دست دارند، در این نشست نباید به نماینده‌گی زنان افغانستان حضور داشته باشند."

سجیه بهگام، یکی از فعالان حقوق زنان به رادیو آزادی می‌گوید، مخالف اشتراک طالبان در این نشست است، زیرا به باور او، هدف طالبان مذاکره نیست.

"دیده می‌شود که آن‌ها می‌خواهند که خواست های خود را تحمیل کنند، نه این‌که گفت‌وگو کنند، هیچ کسی مخالف گفت‌وگو نیست، همه می‌خواهند در افغانستان صلح و آرامش بیاید و زن و مرد افغان آرامش داشته باشند، اما متاسفانه آن‌ها مردم افغانستان را گروگان گرفتند و خواست های‌شان را می‌قبولانند."

نظیفه حق‌پال، فعال دیگر حقوق زنان به رادیو آزادی می‌گوید، که حضور طالبان در نشست باید مشروط باشد، زیرا آن‌ها بخشی از معضل کنونی افغانستان هستند.

" طالبان به عنوان یک طرف معضلۀ افغانستان باید در این نشست دعوت شوند، اما آن‌ها نباید اجازۀ تعیین آجندا را داشته باشند. نباید فراموش کنیم که جریان‌های سیاسی و مدنی باید نقش داشته باشند، در این مذاکرات حضور داشته باشند و می‌توانیم خوشبین باشیم که این پروسه به یک مذاکرات بین‌الافغانی منجر می‌شود."

زنان در افغانستان از بدو ورود طالبان در ماه اگست سال۲۰۲۱ با محدودهایی روبرو شده‌اند.
زنان در افغانستان از بدو ورود طالبان در ماه اگست سال۲۰۲۱ با محدودهایی روبرو شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های ما در بارۀ اشتراک‌شان در سومین نشست دوحه پاسخ نداد، اما اخیراً به رسانۀ خصوصی طلوع نیوز گفته که آجندای سومین نشست دوحه با طالبان به اشتراک گذاشته شده است و آنها پس از بررسی در مورد اشتراک و عدم اشتراک‌شان خبر خواهند داد.

آماده‌گی ها به نشست دوحه؛ نمایندهٔ ویژهٔ اروپا با امیرخان متقی دیدار کرد، زنان دیدگاه متفاوت دارند

پیش از این برخی مقام‌های حکومت طالبان از جمله امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ آنان گفته بود که پس از بررسی چگونگی برگزاری این نشست در بارۀ اشتراک‌شان تصمیم خواهند گرفت.

سومین نشست دوحه به میزبانی ملل متحد از سی ام جون تا اول جولای برگزار خواهد شد.

به گفتۀ این سازمان، موضوع حقوق بشر و حقوق زنان افغان در صدر گفت‌وگوهای نشست جا خواهد داشت.

پیش از این دو دور نشست دوحه به میزبانی ملل متحد به هدف یافتن یک راه حل اساسی برای مشکلات افغانستان برگزار شده است.

با این‌که در دومین نشست دوحه از نمایندگان طالبان دعوت شده بود، اما آنان به علت آن‌چه که پذیرفته نشدن شرط‌هایشان عنوان کردند، شرکت نکردند.

شماری از افغان ها انتظار دارند تا نتایج این نشست بتواند به بهبود وضعیت حقوق بشری و زنان و اوضاع اقتصادی و سیاسی افغانستان کمک کند.

XS
SM
MD
LG