لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۹ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

نهادهای حقوق بشری: حقوق زنان افغانستان باید موضوع محوری نشست دوحه باشد


طاالبان پس از بازگشت دوبارۀ خود در اگست سال ۲۰۲۱، محدودیت‌های زیادی را بر زنان در افغانستان وضع کرده‌اند.
طاالبان پس از بازگشت دوبارۀ خود در اگست سال ۲۰۲۱، محدودیت‌های زیادی را بر زنان در افغانستان وضع کرده‌اند.

شماری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری در نامه‌ای از سازمان ملل متحد، شورای امنیت این سازمان و کشورهای عضو خواسته اند که حقوق زنان افغانستان باید موضوع محوری نشست سوم دوحه باشد.

گروه کاری غیر دولتی زنان، صلح و امنیت به روز پنجشنبه با نشر این نامه گفته که به نماینده‌گی از ۱۱ سازمان حقوق بشری آن را به سازمان ملل متحد و اعضای این سازمان فرستاده است.

سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری در این نامه تأکید کرده‌اند که نشست سوم دوحه فرصتی حساس برای سازمان ملل متحد، شورای امنیت و جامعه بین‌المللی است تا در یک پیام کلیدی هماهنگ شوند که «حقوق زنان و دختران افغان قابل مذاکره نیست».

شماری از فعالان حقوق زنان نیز می‌گویند تأمین حقوق زنان افغانستان باید به‌عنوان خط سرخ این نشست مشخص شود.

مولوده توانا: صدای زنان افغانستان که امروز از تمامی حقوق اساسی، مدنی و سیاسی‌ خود محروم هستند، شنیده شود

مولوده توانا یکی از آنان به رادیو آزادی گفت:

"اگر این‌بار حداقل صدای مردم مظلوم افغانستان و صدای زنان افغانستان که امروز از تمامی حقوق اساسی، مدنی و سیاسی‌ خود محروم هستند، شنیده شود و این‌بار مردم این کشور بشر حساب شوند؛ (پس بهتر است) حداقل در شرایط فعلی در خصوص حقوق زنان خط سرخ تعیین شود."

نهادهای حقوق بشری: " سازمان ملل خواسته‌های طالبان برای اشتراک در نشست سوم دوحه که حمایت از حقوق زنان را تضعیف می‌کند را نپذیرد."
نهادهای حقوق بشری: " سازمان ملل خواسته‌های طالبان برای اشتراک در نشست سوم دوحه که حمایت از حقوق زنان را تضعیف می‌کند را نپذیرد."

در این نامه، شماری از سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی که سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر نیز از امضاء کننده‌گان آن است، همچنان از سازمان ملل متحد و شورای امنیت و کشورهای عضو خواسته شده که هیچ یک از خواسته‌های طالبان برای اشتراک در نشست سوم دوحه را که حمایت از حقوق بشر زنان و یا مشارکت کامل و منظم جامعه مدنی زنان افغان در هر تصمیم‌گیری در مورد کشور و آینده‌شان را تضعیف می‌کند، نپذیرند.

در ادامۀ این نامه آمده که جامعۀ بین‌المللی باید تقاضای واضح و یک‌پارچه خود را از طالبان برای لغو سیاست‌های محدود کننده حقوق زنان تکرار کند.

نامه افزوده که تمام محدودیت‌های ناقض حقوق زنان و دختران افغان، نه‌تنها آموزش، کار، بلکه بر جنبش‌ها، اجتماعات و چگونگی لباس، باید فوراً و بدون قید و شرط برداشته شود.

بیشتر در این مورد:

جنبش‌های زنان معترض و برخی از احزاب، مخالفت خود را با حضور طالبان در نشست دوحه ابراز کردند

با آن‌که حکومت طالبان همواره مدعی است که حقوق زنان در چهارچوب شریعت اسلام در افغانستان تأمین است، اما گروه کاری غیر دولتی زنان، صلح و امنیت در این نامه گفته که فضای زنان و دختران افغانستان برای تصمیم‌گیری و زنده‌گی هر روز تنگ‌تر می‌شود.

این سازمان‌های حقوق بشری مدعی شده که این مسئله به طور واضح نشان می‌دهد که رویکرد جامعه جهانی در قبال افغانستان تا کنون نتوانسته طالبان را از سرکوب سیستماتیک حقوق زنان باز دارد.

برای اعاده حقوق زنان افغان باید چه اقدامی صورت گیرد؟

کریم دهقان نویسنده و پژوهش‌گر در حوزۀ جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی می‌گوید که خواست زنان از مهمترین موضوعاتی است که باید در نشست سوم دوحه مورد توجه قرار گیرد.

او به رادیو آزادی گفت:

"مهمترین بحثی‌که باید از سوی نماینده‌گان نهادهای بین‌المللی در این نشست مورد توجه باشد، خواست زنان است و همچنان آزادی فکری و عقیدتی اقلیت‌ها و گروه‌های مختلف در افغانستان."

قرار است نشست سوم دوحه در مورد افغانستان به تاریخ ۳۰ جون تا اول جولای به میزبانی سازمان ملل متحد در قطر برگزار شود.

سازمان ملل متحد از طالبان رسماً برای اشتراک در این نشست دعوت کرده‌است.

هرچند حکومت طالبان تا کنون به گونۀ رسمی اعلام نکرده که در این نشست اشتراک می‌کند یا خیر، وزارت خارجۀ حکومت طالبان روز جمعه در اعلامیه‌ای در مورد دیدار امیرخان متقی سرپرست این وزارت با روزا اوتنبایوا نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان گفته که باید برای نشست دوحه اجندائی تهیه شود که برای همه طرف‌ها پذیرفتنی باشد.

XS
SM
MD
LG