لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

فعالیت‌های تروریستی و امنیت در افغانستان؛ گروه تماس منطقه‌ای در تهران نشست برگزار می‌کند


افراد طالبان
افراد طالبان

یک مقام وزارت خارجۀ ایران می گوید که نشست گروه تماس منطقه ای برای افغانستان با اشتراک نمایندگان ویژۀ ایران ، پاکستان ، چین و روسیه به روز شنبه ۸ ماه جون در تهران برگزار می شود.

سید رسول موسوی ، مدیر عمومی در امور آسیای جنوبی در وزارت خارجۀ ایران در پیامی در شبکۀ ایکس (توییتر سابق ) به روز پنجشنبه از برگزاری این نشست در تهران خبر داد.

او نوشته است که نشست تهران پیام آور صلح، ثبات و توسعه برای افغانستان و منطقه در پرتو همکاری و همگرایی منطقه ای خواهد بود.

موسوی در این باره جزئیات بیشتر ارائه نکرده است.

پیش از این برخی از رسانه های روسی به نقل از ضمیر کابلوف نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان به روز سه شنبه این هفته گزارش داده بودند که بحث ها در نشست تهران در بارۀ آمادگی ها به نشست دوحه متمرکز خواهد بود.

نصرالله ستانکزی ، استاد سابق پوهنتون کابل
نصرالله ستانکزی ، استاد سابق پوهنتون کابل

از دید نصرالله ستانکزی ، استاد سابق پوهنتون کابل و کارشناس سیاسی ، شرکت کنندگان نشست تهران تلاش می کنند که موضع مشترک در پیوند به اجلاس دوحه اتخاذ کنند:

« به نظر من کشور های که در نشست تهران اشتراک می کنند ،کوشش می کنند که یک موضع مشترک برای نشست دوحه داشته باشند و به این ترتیب به عقیدۀ من یک نوع قرار خواهند گرفت به خصوص روس ها ، ایرانی ها و متحدین شان در برابر خواسته های ایالات متحدۀ امریکا و غرب. آنان می خواهند که یک موضع مشترک داشته باشند وهمچنان از این طریق بتوانند که از طالبان هم امتیاز بگیرند.»

نشست گروه تماس در مورد افغانستان به روز شنبه در تهران برگزار میشود

قرار است ، سومین نشست دوحه در مورد افغانستان به میزبانی سازمان ملل متحد تا کمتر از یک ماه یعنی در سی ام جون و اول جولای برگزار شود.

سازمان ملل متحد از طالبان نیز دعوت کرده که در این نشست اشتراک کنند.

وزارت خارجۀ طالبان در خبرنامۀ در اوائل این هفته اعلام کرد که امیرخان متقی سرپرست این وزارت در دیدار با توماس نیکلاسن نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان در کابل گفت که طالبان پس از بررسی چگونگی برگزاری سومین نشست دوحه موقف خود را در مورد آن اعلام خواهند کرد.

نشست تازۀ گروه تماس منطقه ای موسوم به «فارمت مسکو» برای بحث در بارۀ افغانستان در حالی برگزار می شود که روسیه از آنچه خطر تروریزم از قلمرو افغانستان خوانده می شود هنوز هم نگران است.

خبرگزاری تاس روسیه دیروز گزارش داد که سرگئی شویگو منشی شورای امنیت این کشور گفته است که کمپ های جدید برای آموزش تندروان مسلح در افغانستان به وجود آمده است.

براساس گزارش ، شویگو در نشست منشی های شورای امنیت سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان همچنان گفته است که «تروریستان» از سوریه و عراق به افغانستان منتقل می شوند.

مقام های طالبان قبلاً ، نگرانی ها در بارۀ تهدید تروریزم از خاک افغانستان را بی جا دانسته و گفته بودند که اجازه نمی دهند که از قلمروافغانستان به ضد کشور های دیگر استفاده شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به روز چهارشنبه گفت که مسکو باید روابط خود را با حکومت طالبان در افغانستان، عادی سازد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

به گزارش رسانه های روسی ، پوتین در دیدار با مسئولان رسانه های خارجی در شهر سنپترزبورگ در پاسخ به سوالی گفت که تأمین روابط با حکومت طالبان ضروری است.

به گفتۀ پوتین ، روسیه در حال تعامل با طالبان است و میخواهد که این روابط ادامه یابد.

رئیس جمهور روسیه در عین حال بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کرده است.

از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان نزدیک به سه سال سپری می شود ؛ اما هیچ کشوری هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

رعایت حقوق بشری از جمله حقوق زنان و دختران و ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان از شرط های عمدۀ جامعۀ جهانی برای به رسمیت شناسی طالبان به حساب می آید.

مرتبط

XS
SM
MD
LG