لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

عفو بین‌الملل: مجازات‌های شلاق در افغانستان باید فوراً و بدون قید و شرط متوقف شود


نماد سازمان عفو بین‌الملل
نماد سازمان عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل (امنیستی انترنشنل) مجازات شلاق برای ۶۳ تن به شمول ۱۵ زن از سوی طالبان در سرپل را «تکان‌دهنده، غیر انسانی و ناقض قوانین بین‌المللی» می‌خواند.

عفو بین‌الملل ناوقت روز پنج‌شنبه با نشر بیانیه‌ای در صفحهٔ اکس یا توییتر سابق نوشته که حکومت طالبان ممنوعیت شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها را نقض می‌کنند.

این سازمان در واکنش به عملی شدن حکم شلاق در محضر عام در ولایت سرپل گفته است که نباید تحت هیچ شرایطی این کار انجام شود.

در بیانیهٔ عفو بین‌الملل آمده که مقام‌های طالبان قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نادیده گرفته و یک سیستم قضایی ظالمانه را ایجاد کرده‌اند که به قانونی کردن اعمال غیر انسانی کمک می‌کند.

بیانیه می‌افزاید که مجازات علنی شلاق و سایر انواع تنبیه بدنی باید فوراً و بدون قید و شرط متوقف شود و مکانیزم عدالت رسمی با محاکمۀ عادلانه و دسترسی به راه حل‌های قانونی ایجاد شود.

طالبان روز سه شنبه ۴۸ مرد و ۱۵ زن را در استدیوم ورزشی ولایت سرپل در حضور والی و دیگر مسئولان به اتهام سرقت، لواط و سایر جرایم به گفته آن‌ها غیر اخلاقی شلاق زدند.

باشنده‌گان سرپل: این کار طالبان، وحشت ایجاد می‌کند
باشنده‌گان سرپل: این کار طالبان سبب ایجاد وحشت و ترس میان مردم در این ولایت شده‌است

یک‌تن از باشنده‌گان این ولایت که نخواست به علت مشکلات امنیتی نام‌اش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت: "خیلی از دوست‌ها و عزیزان ما مشکل مالی ندارند، اما خانه و کاشانۀ را رها کرده و خارج می‌روند، برخی از کسانی است که نمی‌خواهند با طالبان رو‌به‌رو شوند، چه برسد به شلاق زدن و شکنجه مردم تا این حد وحشت دارند."

یک تن از باشنده‌گان ولایت نیمروز که او نیز شاهد شلاق زدن مردم در محضر عام از سوی طالبان بوده و نخواست نام‌اش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی می‌گوید: "حتی برای آبروی مردم نباید این کار در محضر عام صورت بگیرد."

شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر نظام جمهوری مخلوع افغانستان
شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر نظام جمهوری مخلوع افغانستان

شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشرنظام جمهوری مخلوع افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید، هدف طالبان از این کار تنها ایجاد ترس بین مردم است و به اصلاح جامعه نمی‌انجامد:

"شلاق زدن مردم، بدون این‌که پروسهٔ محکمه باشد، تنها هدفش ایجاد ترس است، به اصلاح جامعه نمی‌انجامد و متأسفانه یک آبروریزی کلان به افغانستان است، زیرا در بیشتر کشورهای اسلامی سیستم مجازات تغییر کرده و اما در افغانستان هنوز هم مردم را در محضر عام شلاق می‌زند."

اما طالبان که پیش از این نیز در بیش از ۲۰ ولایت، به گفتۀ‌شان احکام تعزیری را تطبیق کرده‌اند، از این اقدام‌شان دفاع می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های ملل متحد طالبان با حاکمیت دوبارهٔ‌شان در افغانستان، صدها نفر از جمله مرد و زن را در محضر عام شلاق زده‌اند.

همچنان اولین مورد اعدام پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، تقریباً دو سال قبل در ولایت فراه صورت گرفت که انتقادهایی زیادی را برانگیخت.

XS
SM
MD
LG