لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۶

نماینده‌گان ویژۀ چند کشور برای افغانستان، امروز در تهران گرد هم می‌آیند


نمایندگان ویژه چند کشور برای افغانستان در تهران گرد هم می‌آیند تا درباره وضعیت افغانستان گفتگو کنند.
نمایندگان ویژه چند کشور برای افغانستان در تهران گرد هم می‌آیند تا درباره وضعیت افغانستان گفتگو کنند.

در دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای، نماینده‌گان ویژۀ ایران، چین، روسیه و پاکستان برای افغانستان، حضور دارند. این نشست به میزبانی تهران امروز شنبه (۱۹ جوزا) برگزار می‌شود که به گفتۀ مقامات ایرانی، بحث در مورد چارچوب آینده افغانستان، نیز در دستور کار این نشست است.

اولین نشست گروه تماس منطقه‌ای که در آن نماینده‌گان این کشورها حضور داشتند، در نهم ماه دلو سال ۱۴۰۲ در کابل برگزار شده بود.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجۀ پاکستان دیروز جمعه در کنفرانسی خبری در اسلام‌آباد گفت که دومین نشست گروه تماس به میزبانی ایران برای تضمین صلح، امنیت و ثبات منطقه، مهم است.

او افزود که آصف علی‌خان درانی نمایندۀ ویژۀ پاکستان برای افغانستان در این نشست، اشتراک می‌کند.

غوث جانباز که در گذشته به عنوان دیپلمات افغان در روسیه کار می‌کرد و از مسائل آگاه است، می‌گوید که نشست امروز گروه تماس منطقه‌ای در تهران در واقع برای دستور کار سومین اجلاس دوحه سازماندهی شده است.

«یک چیزی که روشن است این است که کشورهای مقتدر منطقه از جمله روسیه، چین، ایران و تا حدی پاکستان می‌خواهند که از یک موقف واحد بر بیایند و با یک اجندای منسجم و یک موقف مشترک، بروند به سوی دوحه سوم.»

او افزود که معلوم است که کشورهای منطقه اقداماتی از جمله حذف نام طالبان از فهرست تروریست‌ها را روی دست گرفته‌اند. برخی از آن‌ها دست به این اقدام زده و تعدادی هم برای چنین یک اقدامی آماده‌گی می‌گیرند.

به گفتۀ او، در نشست امروز فارمت مسکو برای اشتراک در اجلاس دوحه، ترتیبات صورت می‌گیرد.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژۀ روسیه برای افغانستان، هم روز سه‌شنبه (۱۵ جوزا) گفت که در نشست گروه تماس در تهران، دستور کار سومین اجلاس دوحه نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان
ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان

قرار است، سومین اجلاس دوحه با حضور نماینده‌گان ده‌ها کشور، سازمان و نهادهای بین‌المللی به میزبانی سرمنشی سازمان ملل، انتونیو گوترش برای دو روز، از ۳۰ جون تا ۱ جولای در دوحه قطر برگزار شود.

نشست‌های پی‌هم در مورد افغانستان؛ اما بدون حضور زنان

از طالبان نیز به طور رسمی برای شرکت در اجلاس سوم دوحه دعوت شده است، اما طالبان هنوز به طور رسمی اشتراک خود را در این نشست، اعلام نکرده‌اند.

نه در نشست امروز گروه تماس منطقه‌ای در تهران و نه در سومین اجلاس دوحه، نشانه‌ای از حضور زنان دیده نمی‌شود. چیزی که واکنش فعالان حقوق زنان و سایر نهادها حامی حقوق زن را برانگیخته است.

هیدر بار، معاون بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر، دیروز در یک پیام ویدیویی گفت که دیده‌بان حقوق بشر و ده نهاد دیگر در نامه‌ای به انتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل متحد، نگرانی‌های خود را در این مورد، ابراز کرده‌اند.

«دیده‌بان حقوق بشر و بیش از ۱۰ سازمان حقوق بشری دیگر در این هفته، نامه‌ای به سرمنشی سازمان ملل متحد و کشورهای عضو ارسال کردند. از نحوۀ سازماندهی سومین نشست دوحه توسط سازمان ملل متحد ابراز نگرانی جدی شده است. یکی از نگرانی‌ها این است که به نظر می‌رسد، موضوع حقوق بشر به ویژه حقوق زنان بیشتر و بیشتر از آجندا بیرون کشیده شده می‌رود. نگرانی دوم ما این است که زنان افغان که بر اساس قطعنامۀ شماره ۱۳۲۵ شورای امنیت حق دارند که در چنین جلساتی شرکت کامل داشته باشند و در مورد آینده کشورشان بحث کنند، به نظر می‌رسد آن‌ها به حاشیه کشانده می‌شوند.»

وزارت امور خارجۀ طالبان دیروز اعلام کرد که امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجۀ این کشور در مورد سومین اجلاس دوحه با رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) در کابل، گفت‌وگو کرده است.

وزارت امور خارجۀ طالبان می‌گوید که دستور کار اجلاس دوحه باید به گونه‌ای تنظیم شود که مورد قبول همه باشد.

دومین نشست دوحه درباره افغانستان در ماه فبروری امسال برگزار شد، اما طالبان یک روز قبل از این نشست از شرکت در آن، خودداری کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز دوشنبه ۱۴ جوزا گفت که سازمان ملل دستور کار سومین نشست دوحه را با طالبان در میان گذاشته است.

XS
SM
MD
LG