لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۷

پانزده هزار مهاجر افغان در هشت روز از ایران و پاکستان اخراج شده اند


روند برگشت مهاجرین افغان از ایران
روند برگشت مهاجرین افغان از ایران

در ادامۀ اخراج مهاجرین افغان از ایران و پاکستان، در جریان هشت روز گذشته بیش از ۱۵۰۰۰هزار مهاجر افغان از این دو کشور به گونۀ جبری و داوطلبانه به افغانستان برگشته اند.

وزارت مهاجرین وعودت کنندگان حکومت طالبان از "روزشنبه هفته گذشته اول جون" الی" شنبه هفته جاری هشتم جون "همه روزه ارقام مختلف از پناهجویان را درصفحه ایکس ( توتیر سابق) خود منتشرکرده است که به اساس یافته‌های رادیو آزادی، در این مدت ۱۵ هزار و ۲۲۹ مهاجر از ایران و پاکستان به افغانستان برگشته اند.

از این میان ۱۱ هزار و ۲۱۱ تن از ایران و ۴ هزار و ۱۸ تن دیگر از پاکستان به افغانستان برگشته داده شده اند و یا برگشت کردند.

به اساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان، این مهاجرین بیشتر از راه‌های سپین بولدک، تورخم و اسلام قلعه به افغانستان عودت کرده اند.

کاروان لاری های که مهاجرین افغان را از پاکستان به داخل افغانستان منتقل می کند
کاروان لاری های که مهاجرین افغان را از پاکستان به داخل افغانستان منتقل می کند

اما این برگشت کنندگان در چه وضعیتی قرار دارند و مشکلات‌ اساسی‌شان چیست؟

یکی از این برگشت‌کنندگان که چهارشنبۀ هفتۀ گذشته از ایران اخراج شده، به شرط فاش نشدن نامش به رادیو آزادی مدعی شد که هرچند سال‌های زیادی در ایران زندگی کرده و اسناد قانونی اقامت هم داشت، اما از سوی پولیس ایران با خشونت اخراج شد.

یک مهاجر اخراج شده از ایران: درحالی که اسناد اقامت داشتم مرا به شکل خیلی زشت اخراج کردند

او حالا در افغانستان از بیکاری شکایت دارد:

"بدبختانه که پولیس به گونۀ وحشتناک آمد، پنجرۀ ما را شکستاند، ما را این قدر مهلت نداد یک جوره لباس درست و کفش‌های خود را به پا کنیم، ما را با لباس خواب بیرون کردند، ما را به ارودگاه بردند، هشت شبانه روز نگهداشت ما و تقریباً برای بیش از یک هزار نفر نه آب می‌دادند و نه غذای درست، چه کنیم هر جا که می‌رویم با مشکل روبه‌رو می‌شویم، کدام درد خود را بگویم، ما اسناد هم داشتیم، اما قبول نکردند، حالا در افغانستان هم کاروبار نیست."

از سوی دیگر رحمت‌الله که تازه از پاکستان اخراج شده و در کندهارمستقرشده است، می‌گوید که ۱۳ سال همراه با خانواده‌اش در کراچی پاکستان زندگی کرده، اما هفتۀ گذشته از سوی پولیس پاکستان به زور به افغانستان اخراج شد:

"زندگی ما در پاکستان بسیار خوب بود، اما اینجا در افغانستان باور کنید که ده افغانی هم ندارم، قرضدار شدیم، اینجا کار و روزگار نیست، من مجبور استم که دوباره از کشور بروم، بخاطری که برای فرزندانم باید نفقه پیدا کنم."

این درحالیست که حکومت پاکستان در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی روند اخراج مهاجرین فاقد اسناد افغان را آغاز کرد که این روند هنوز هم ادامه دارد.

احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران
احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران

از سوی دیگر احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران در اخیر ماه سپتامبرسال ۲۰۲۳ خبرداد که حدود پنج میلیون مهاجر افغان به گونۀ غیر قانونی در ایران زندگی می‌کنند و روند اخراج آنها را آغاز کرده اند.

نزدیک به یک ماه قبل سازمان بین‌المللی مهاجرت "آی او ام " گفته بود که از جنوری سال ۲۰۲۳ میلادی تا اپریل سال ۲۰۲۴ میلادی ایران و پاکستان بیش از یک و نیم میلیون مهاجر افغان را به کشورشان برگشت داده اند.

روند اخراج مهاجرین افغان از ایران و پاکستان درحالی ادامه دارد که برخی افغان‌های برگشته در داخل افغانستان هر از گاهی در گفتگو با رادیو آزادی از فقر، بیکاری و نداشتن امکانات کافی و جای برای زندگی کردن شکایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG