لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

رهبران هفت کشور صنعتی جهان برای فراهم کردن قرضه به اوکراین، توافق کردند


اجلاس رهبران هفت کشور صنعتی جهان در ایتالیا
اجلاس رهبران هفت کشور صنعتی جهان در ایتالیا

رهبران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به ( جی ۷)، موافقه کرده اند که با ارائه‌ای ضمانت، از سرمایه های منجمد شده روسیه، ۵۰ میلیارد دالر به اوکراین قرضه بدهند.

درعین حال کانادا و بریتانیا در اقدامات جداگانه، تصمیم گرفتند که به اوکراین کمک نظامی و مالی فراهم کنند.

دیپلومات ها درگفتگو با خبر گزاری اسوشیتدپرس تأیید کردند که توافق این قرضه قبل از اینکه رهبران این هفت کشور روز پنجشنبه برای یک نشست سه روزه به جنوب ایتالیا برسند، حاصل شده است.

درکنار این، کانادا روز پنجشنبه اعلان کرد که اولین محموله از کمک وسایط زرهی جدید را به اوکراین می فرستد.

جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده و ولودیمیر زلیسنکی رئیس جمهور اوکراین در حاشیه اجلاس رهبران هفت کشور صنعتی جهان در ایتالیا
جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده و ولودیمیر زلیسنکی رئیس جمهور اوکراین در حاشیه اجلاس رهبران هفت کشور صنعتی جهان در ایتالیا

بیل بلیر، وزیردفاع کانادا، گفت سربازان اوکراینی آموزش خواهند دید تا از این وسایط در تابستان استفاده کنند.

در این اواخر روسیه تمرکز بیشتری بر تخریب زیر ساخت های اوکراین داشته است

درعین حال بریتانیا گفته است که درجریان این نشست سران هفت کشور ثروتمند جهان، یک کمک بشردوستانه بالغ بر ۳۰۹.۵ میلیون دالر را به اوکراین اعلان میکنند.

اوایل روز چهارشنبه از قول مقامات امریکایی گزارش داده شد که گفتند واشنگتن درپاسخ به درخواست های پیهم اوکراین برای دریافت تعداد بیشتر اسلحه‌ای دافع هوا، یک سیستم میزائیل های نوع پاتریوت را به این کشور میدهد.

حملات هوایی روسیه به زیرساخت ها وشبکه های انرژی اوکراین به شدت آسیب رسانده و این کشور مجبور شده به گونه بی سابقه از خارج انرژی مورد نیاز خود را، وارد کند.

جرمنی هم روزسه شنبه متعهد شد که یک سیستم پاتریوت ، توپ های دافع هوا ازنوع Gepard ویک سیستم دافع هوا ازنوع IRIS-T به اوکراین فراهم کند.

نیرو های اوکراینی در خط نبرد با اردوی روسیه
نیرو های اوکراینی در خط نبرد با اردوی روسیه

یک روز قبل ازآغاز اجلاس سران هفت کشور صنعتی جهان درایتالیا ، درنتیجه یک حملۀ مرگبار روسیه برشهر کریوی ریه اوکراین، نه تن کشته شدند.

کریوی ریه که از شهرهای عمده ای منطقه دنیپروپیتروفسک و زادگاه ولودیمیرزلینسکی رئیس جمهوراوکراین است ازسوی نیروهای هوایی روسیه چندین بار مورد حمله قرار گرفته است.

حکومت اوکراین روزپنجشنبه گفت که کشورهای ( جی ۷) به گونه جداگانه موافقه کرده اند که ملیارد ها دالر برای حمایت از سکتور انرژی اوکراین فراهم کنند.

اعلامیه روزچهارشنبه وزارت انرژی اوکراین گفت که این کشور تقریبا ۳۰ هزار میگاوات برق وارد خواهد کرد و این رقم از مقدار قبلی واردات که در اوایل ماه جاری ۲۸ هزار میگاوات در ساعت اعلان شده بود، بیشتر است .

XS
SM
MD
LG