لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

افغانستان در آستانۀ عید قربان؛ بیجا شده‌گان و سیلاب‌زده‌گان آماده‌گی ندارند


مردم در یک منطقۀ سیلاب‌زده در ولایت بغلان
مردم در یک منطقۀ سیلاب‌زده در ولایت بغلان

در آستانۀ عید قربان، شماری از مردم افغانستان از جمله مهاجرانی که از کشورهای همسایه برگشته‌اند و نیز سیلاب‌زد‌ه‌گان می‌گویند که هیچ آمادگی برای عید قربان ندارند.

آنان به رادیو آزادی گفتند که نگران تهیه وعده‌های غذایی‌شان هستند و پولی برای خرید لباس نو و شیرینی‌های ویژۀ تجلیل از روزهای عید را ندارند.

احمد، یکی از باشندگان شهر کابل که شش ماه می‌شود به افغانستان برگشته است، به رادیو آزادی می‌گوید، در زندگی با مشکلات زیادی مواجه است و هیچ آمادگی برای عید نگرفته است.

"هیچ آمادگی برای عید نداریم. سه سال شده که در این وضعیت هستیم. توقعات فرزندانمان زیاد است، اما بیچارگی ما باعث شده که نتوانیم آمادگی عید بگیریم یا برایشان لباس نو بخریم یا میوۀ عید تهیه کنیم. تنها توانسته‌ایم نان خوردن‌شان را تأمین کنیم که همین هم بسیار سخت است. میوۀ عید و لباس نو برای ما خیلی دور از دسترس است."

جاوید، یکی از آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر در منطقۀ کرکر ولایت بغلان می‌گوید، هر سال خانه و سرپناه درستی برای تجلیل از عید داشتند، اما حالا که سیلاب‌ها جان خانم و چهار کودکش را گرفته و خانه‌اش را از بیر برده است، در این عید او و پسر ۱۰ ساله‌اش با یک خیمه و چند وسایل ابتدایی بسر می‌برند.

"من و یک پسرم ماندیم، خانم و چهار پسرم را آب برد، یک خیمه دارم و بس. کمک‌های شخصی پنج و یا ده هزار شده است، اما برای ساخت و بازسازی سرپناه کمک نشده است."

مرتبط:

طالبان دوباره تأکید کردند که روز دوشنبه در افغانستان عید قربان است

برنامهٔ جهانی غذا فرا رسیدن عید را برای افغان‌های نیازمند، دشوار توصیف کرد

بسم‌الله، باشندۀ منطقۀ درۀ شیخ‌های ولایت غور و یکی از سیلاب‌‎زدگان این ولایت به رادیو آزادی می‌گوید که روزانه ۳۰۰ افغانی کار می‌کند و توانایی مالی برای آمادگی عید را ندارند.

"هیچ آمادگی وجود ندارد، سیلاب آنقدر آسیب رسانده که مجبور شدیم که بیجا شدیم و خانه کرایه کردیم. برای نان شب و روز کارگری می‌کنم، وضعیت زندگی بسیار بد است. شیرینی عید نگرفتیم و برای اطفال با قرض لباس گرفتیم."

برنامۀ جهانی غذا: یک چهارم مردم افغانستان شب‌ها گرسنه می‌خوابند
افغانستان یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که به گفته سازمان جهانی غذا، یک چهارم مردم آن شب‌ها گرسنه می‌خوابند.
افغانستان یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که به گفته سازمان جهانی غذا، یک چهارم مردم آن شب‌ها گرسنه می‌خوابند.

این درحالیست که برنامۀ جهانی غذا در افغانستان روز جمعه در صفحۀ ایکس خود گفته که با نزدیک شدن عید قربان، میلیون‌ها تن این روز را با دورهمی با خانواده‌های خود جشن می‌گیرند و غذا صرف می‌کنند، اما یک چهارم مردم افغانستان شب‌ها گرسنه می‌خوابند.

از سوی دیگر ادارۀ توسعۀ بین‌المللی ایالات متحدۀ امریکا (یو اس ای آی دی) می‌گوید که حدود ۱۷.۳ میلیون تن در افغانستان نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارند.

این اداره در گزارش تازۀ خود که روز جمعه، ۱۴جون منتشر کرده، ابراز نگرانی کرده است که بارش‌های سنگین در ماه می سبب سیل شدید در شمال‌شرقی، شمال و غرب افغانستان شده و بیش از ۵۹ هزار نفر را تحت تأثیر قرار داد.

سیلاب‌ها، نیازمندی مردم افغانستان را افزایش داده است

ادارۀ توسعۀ بین‌المللی ایالات متحدۀ امریکا افزوده است که سیلاب‌ها در کنار تلفات جانی، خسارات مالی و تخریب زیرساخت‌ها، نیاز فوری به کمک‌های غذایی، صحی و سرپناه را افزایش داده است.

به گفتۀ این اداره، همچنان مهاجران برگشتی از پاکستان با چالش‌های جدی مواجه هستند و حدود ۶۱۱ هزار نفر از سپتامبر ۲۰۲۳ تا جون ۲۰۲۴ به افغانستان بازگشته‌اند که بسیاری از بازگشت‌کنندگان و اعضای جامعۀ میزبان با نیازهای بشردوستانۀ بالایی روبه‌رو هستند.

پیش از این هم اداره‌های مختلف ملل متحد ابراز نگرانی کرده بودند که حدود ۲۳.۷ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و اخراج مهاجرین از کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان و رویدادهای طبیعی از جمله سیلاب‌های اخیر به این نیازمندی‌ها افزوده است

XS
SM
MD
LG