لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

بیشترین آمار بیماری کولرا، در افغانستان به ثبت رسیده است


کارکنان صحی در حال میکروب‌زدایی و ضدعفونی کردن مناطق آلوده به کولرا در افغانستان
کارکنان صحی در حال میکروب‌زدایی و ضدعفونی کردن مناطق آلوده به کولرا در افغانستان

سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) از ثبت بیشترین آمار کولرا در افغانستان خبر می‌دهد. این سازمان روز چهارشنبه ۱۹ جون در یک گزارش گفته است که از اول جنوری الی ۲۶ ماه می سال روان میلادی ۴۶ هزار و ۷۵۸ مورد کولرا در افغانستان به ثبت رسیده که بیشترین آمار را در بین کشور‌های یاد شده در گزارش داشته است.

دبلیو اچ او افزوده است که ۲۵ تن در همین مدت در اثر بیماری کولرا جان باخته‌اند.

در گزارش سازمان یاد شده همچنان آمده است که تنها در ۲۸ روز گذشته ۱۳ هزار و ۴۵۱ مورد کولرا ثبت و ۹ تن نیز در نتیجهٔ این بیماری جان باخته‌اند.

کلورا (Cholera) یک بیماری عفونی حاد است که توسط باکتری‌ها ایجاد و از طریق آب به انسان منتقل می‌شود.
کلورا (Cholera) یک بیماری عفونی حاد است که توسط باکتری‌ها ایجاد و از طریق آب به انسان منتقل می‌شود.

این گزارش می‌افزاید که در پنج ماه نخست سال روان میلادی یک میلیون ۱۹۴ هزار و ۸۹۷ مورد وبا در کل جهان ثبت شده که بیشترین تعداد، حدود ۹۸ هزار آن مربوط به منطقۀ مدیترانه شرقی است که تنها حدود ۴۷ هزار مورد از آن متعلق به افغانستان است.

در فهرست منتشر شده از سوی این سازمان دیده می‌شود که بیشترین آمار کولرا به ترتیب در افغانستان، زامبیا، زمبابوی، پاکستان و کانگو به ثبت رسیده است.

پنج کشور اصلی درگیر وبا یا کولرا
رتبهکشور
۱افغانستان
۲زامبیا
۳زمبابوی
۴پاکستان
۵کانگو

سازمان جهانی صحت، عوامل افزایش کولرا را ازدیاد نفوس، رویداد‌های طبیعی و تغییرات اقلیمی عنوان می‌کند و خواستار هماهنگی کشورها بر پاسخ مشترک در برابر این بیماری است.

کولرا یا اسهال شدید از طریق آب غیر صحی به فرد منتقل می‌شود.

ولایت‌های مخالف افغانستان شاهد سیلاب‌های شدید بود که به خاطر تخریب منابع آبی، دست‌رسی سیلاب زده‌گان به آب پاک محدود شده‌است.

کودک مبتلا به کولرا در افغانستان
کودک مبتلا به کولرا در افغانستان

به علت عدم دس‌رسی به آپ پاک آشامیدنی، سیلاب زده‌گان به بیماری‌های مختلف از جمله کولرا مبتلا شده‌اند.

مرتبط:

داکتران: شنای کودکان در آب‌های ایستاده ناشی از سیلاب‌ها منجر به انتشار بیماری‌ها می‌شود

نگرانی موسسه پاملرنه از احتمال افزایش برخی از بیماری‌ها در مناطق سیل‌زده

شهاب‌الدین از سیلاب زده‌گان ولایت بغلان می‌گوید: "من خودم به این بیماری مبتلا شده‌ام، ابتدا درد داشتم، بسیار وارخطا شدم، و در ۲۴ ساعت من را از پا انداخت، خود را عاجل به کلینیک رساندم. در کلینیک برایم سیرم تطبیق شد، آن‌جا هم خوب نشدم، بعد به شفاخانه رفتم، سه چهار طفلم هم به این بیماری مبتلا شده‌ بودند، اما حال خوب هستند."

داکتر فرید‌الله عمری متخصص امراض ساری در شفاخانهٔ انتانی کابل می‌گوید، بیماری کولرا می‌تواند میان کودکان و بزرگان به وجود آید که یک بیماری شدید باکتریایی است و در چند ساعت سبب اسهال شدید شده و به علت کمبود مایعات سبب مرگ می‌شود.

او در ‌مورد راه‌های جلوگیری از این بیماری به رادیو آزادی گفت: "ابتدا باید به آب پاک دست‌رسی داشته باشیم و در مناطقی‌که آب صحی نیست، آب را جوش بدهیم و استفاده کنیم، دوم شستن دست‌ها و رعایت حفظ‌الصحهٔ شخصی است، ما باید تلاش کنیم که در کنار این ترکاری و سبزی را که از بیرون می‌آوریم با آب پاک و کلورین بشوییم، نگهداری درست غذا در وقایه از کولرا نقش مهم دارد."

این درحالی‌ست که پیش از این مؤسسه بین‌المللی پاملرنه به تاریخ ۱۶م می در یک گزارش خود از افزایش بیماری‌های احتمالی از طریق آب از جمله کولرا و سرخکان در شمال شرق ابراز نگرانی کرده و گفته بود که با درمان این بیماری‌ها باید از بدتر شدن وضعیت بشری در افغانستان جلوگیری شود.

XS
SM
MD
LG