لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

نگرانی موسسه پاملرنه از احتمال افزایش برخی از بیماری‌ها در مناطق سیل‌زده


سیلاب افغانستان، ولایت بغلان
سیلاب افغانستان، ولایت بغلان

مؤسسه بین‌الملی پاملرنه (کییر انترنشنل) در مورد افزایش برخی بیماری‌ها در ولایات سیل زده در شمال شرق افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است.

این مؤسسه با نشر اعلامیۀ گفته که اگر اقدامات به موقع صورت نگیرد، وضعیت باشنده‌گان مناطق سیلاب زده بدتر می‌شود.

در این اعلامیه به نقل از رئیس بخش افغانستان این مؤسسه آمده که بیشترین نگرانی در مورد کودکان و زنان است، زیرا محدودیت‌های وضع شده بر زنان دسترسی آنان را از بسیاری از خدمات حیاتی‌شان کوتاه کرده‌است.

این درحالی‌ست که برخی از سیلاب زده‌گان و باشنده‌گان مناطق دور دوست ولایات افغانستان می‌گویند که خدمات صحی خصوصاً برای زنان قابل دسترس نیست.

گراهام دویسون رئیس بخش افغانستانِ این مؤسسه در بیانیه‌ای به روز پنجشنبه گفت که از تأثیر ویران‌گر سیلاب‌های شدید در شمال‌شرق افغانستان به خصوص بر زنان و دختران عمیقاً نگران اند.

او افزوده است که زنان و دختران در افغانستان با محدودیت‌هایی روبه‌رو بوده که در اثر آن نمی‌توانند به خدمات نجات‌بخش حیاتی دسترسی داشته باشند.

در بیانیۀ مؤسسه پاملرنه آمده که سیلاب در افغانستان در زمانی سرازیر شده که این کشور پیشاپیش با یک بحران بشردوستانه روبه‌رو است.

این مؤسسه گفته که سیلاب چالش‌های موجود را بدتر خواهد کرد و دست‌رسی به سرپناه، غذا و دوا را برای آن‌هایی که زمین‌های شان تخریب شده و دارایی‌های خود را از دست داده‌اند، دشوارتر می‌سازد.

به‌گفته مؤسسه پاملرنه، این سیلاب‌ها در زمانی آمده که افغانستان با کمبود بودجه در بخش کمک‌های بشری مواجه است و تا اکنون ۱۶ درصد از بودجه مورد نظر شان تمویل شده‌است.

در همین حال برخی از زنان از ولایات مختلف افغانستان درباره عدم دسترسی و یا هم دسترسی اندک‌شان به خدمات صحی می گویند.

سیما باشنده بغلان مرکزی یکی از مناطق سیلاب‌زده به رادیو آزادی می‌گوید که به دلیل سیلاب‌های اخیر چهار طفل‌اش مریض است و دو دخترش به سرخکان مبتلا شده‌است: "در روزی‌که سیل آمده ما خودمان را از بام خانه به حویلی دیگر پایین انداختیم، یکی از دخترهایم شانه‌اش شکست. حالا دو طفل دیگرم بسیار تب دارند و بخار کشیدند، مادرم مریض است، سیل تمام خانه و زندگی ما را نابود کرد، تمام اتاق‌ها پر از آب شد و آب فاضلاب و آب آشامیدنی همه یکجا شدند، ما در زیر خیمه زنده‌گی می‌کنیم، نه داکتر است و نه دوا و نه هم کسی پرسان ما را می‌کند."

از سویی هم رحمانیه باشنده ولسوالی معروف ولایت کندهار می‌گوید که پسر یک ساله‌اش از یک هفته گذشته به بیماری اسهال مبتلا شده و اکنون او را به شفاخانه انتقال داده‌است: "یک ساله است، اسهالات و استفراغ داشت، نزد داکتر آوردیم‌اش، داکتر گفت روده‌هایش از کار افتاده است، بعد او را به خانه بردیم و آن‌جا روده‌اش التهابی شده و اکنون دوباره شفاخانه آمدیم و این‌جا او را بستری کردیم."

از سوی دیگر برخی از متخصصان امراض داخله می‌گویند که کولرا یا اسهال شدید از طریق آب آلوده و ویروس سرخکان از طریق هوای آلوده و نامناسب منتقل می‌شود که می‌تواند منجر به مرگ شود.

داکتر عارف حسن‌زی، متخصص امراض داخله در شفاخانه صحت طفل «اندراگاندی» کابل در مورد پیش‌گیری و جلوگیری از این بیماری‌ها به رادیو آزادی گفت: "بهترین راه برای جلوگیری و پیش‌گیری از سرخکان تطبیق واکسین است. برای اسهال شدید و یا کولرا خطر بیشتر این است که آب بدن کاهش می‌یابد و کمبود آب بدن سبب شوک و خطر مرگ می‌شود. بهترین راه این است که به زودترین فرصت بیمار به یک مرکز صحی برده شود و با تزریق یک سیرم زندگی‌اش نجات یابد."

در عین حال، داکتران بدون مرز(ام اس اف) نیز در یک اعلامیه که به روز پنجشنبه ۱۶ می منتشر کرده بود گفته که در چهار ماه اول سال ۲۰۲۴، بر اساس معلومات تیم‌های آن‌ها در ولایات بلخ، هرات و هلمند که این سازمان فعالیت دارد، موارد بیماری سرخکان افزایش یافته است.

بر اساس معلومات مؤسسه بین‌الملی پاملرنه در افغانستان تا سال ۲۰۲۴، حدود ۱۳،۰۰۰ تن از بلایای طبیعی متأثر شده‌اند.

XS
SM
MD
LG