لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

انتخابات ایران؛ « سی شهروند ایران در افغانستان نیز پای صندوق های رای رفتند»


آیت الله خامنه‌ای رهبر ارشد ایران در حال دادن رای در انتخابات
آیت الله خامنه‌ای رهبر ارشد ایران در حال دادن رای در انتخابات

رسانه های ایران گزارش داده اند که ۳۰ شهروند اینکشور در افغانستان نیز به پای صندوق های رای رفته و در انتخابات برای گزینش رئیس جمهور آینده کشور شان سهم گرفتند.

در ایران که حدود ۸۵ میلیون جمعیت دارد، این چهاردهمین بار بود که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد اما این انتخابات زود هنگام بود، زیرا ابراهیم رئیسی رئیس جمهور پیشین، پیش از تکمیل دوره کاری اش، در ماه می در یک سانحه هوایی کشته شد.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه پیشین و شماری دیگر از مقام های ایرانی هم در این رویداد جان باختند.

اتباع ایران ساکن افغانستان در سفارت ایران در کابل و کنسولگری های ایران در مزارشریف، هرات و قندهار به روز جمعه (۲۸ جون) رای دادند.

سفارت ایران در کابل، جای که شماری از اتباع ایران از این طریق در انتخابات ریاست جمهوری کشور خود سهم گرفتند
سفارت ایران در کابل، جای که شماری از اتباع ایران از این طریق در انتخابات ریاست جمهوری کشور خود سهم گرفتند

بر اساس تقویم، قرار بود انتخابات ریاست جمهوری در ایران در سال ۲۰۲۵ برگزار شود، اما پس از کشته شدن رئیسی، انتخابات ریاست جمهوری پیش از زمان تعیین شده برگزار شد.

در انتخابات روز جمعه شش تن نامزد بودند که دو تن شان، علیرضا زاکانی و امیرحسن قاضی زاده هاشمی انصراف شانرا اعلام کردند.

چهار نامزد برای احراز کرسی ریاست جمهوری با هم رقابت می‌کنند

نامزدهای ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان اصلاح طلب و سه تن دیگر از چهره های تندرو محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و مصطفی پورمحمدی استند.

مسعود پزشکیان که بیشتر از سایر نامزدان، اصلاح طلب به شمار می رود، دو هفته پیش در جریان اعلام سیاست هایش گفته بود که در صورت پیروزی، مرزهای ایران را به روی افغان ها می بندد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان ابراز امیدواری کرده که حکومت آینده ایران، روابطش را با افغانستان بهبود بخشد. او همچنان تاکید کرده که حکومت شان خواهان توسعه روابط با ایران است.

رادیو فردا، بخش ایران رادیو آزادی گزارش داده که مردم به روز جمعه در زاهدان پس از ادای نماز جمعه، به رای دهی بی توجهی کردند و شماری کمی از مردم در انتخابات رای دادند.

جریان رای دهی در انتخابات ریاست جمهوری ایران
جریان رای دهی در انتخابات ریاست جمهوری ایران

همزمان شبکه «حل وش» که عمدتاً خبر های مربوط به ایالت سیستان و بلوچستان را پخش می کند، در شبکه ایکس ( تویتر سابق) نوشته که مردم برخی از مناطق بلوچ نشین از شرکت در انتخابات خودداری کردند.

محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس نماینده گان ایران، میزان مشارکت مردم در انتخابات را کمتر از حد انتظار دانسته است.

این انتخابات ریاست جمهوری در ایران در زمانی برگزار شد که تحریم های بین المللی علیه تهران به خاطر برنامه هسته یی اش، همچنان پا برجاست و اینسو جنگ در غزه میان گروه حماس، متحد تهران با اسرائیل با شدت ادامه دارد.

تلویزیون دولتی ایران روز گذشته گزارش داد که زمان رای گیری تا ساعت ده شب به وقت محلی تمدید شد، اما بیشتر اوقات زمان رای گیری در ایران تا نیمه شب تمدید می شود.

مقام های ایران اعلام کرده اند که نتایج انتخابات امروز (شنبه، ۲۹ جون) اعلام می شود و در صورتی که هیچ نامزدی حداقل ۵۰ درصد جمع یک رای را کسب نکرده باشد، جمعه آینده، انتخابات میان دو نامزد پیشتاز برگزار خواهد شد.

در این دور انتخابات، ۶۱ میلیون تن در ایران واجد شرایط رای دادن بودند، کشوری که در آن مردم از ۱۸ سالگی می توانند در انتخابات رای دهند.

XS
SM
MD
LG