لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

واکنش کانادا به حذف مدافعان حقوق زنان و گروه‌های حقوق بشر از نشست دوحه


نشست دوحه با حضور نماینده‌گان سازمان ملل و طالبان در حال برگزاری است، اما غیبت نماینده‌گان زنان و گروه‌های حقوق بشری انتقاداتی را برانگیخته است.
نشست دوحه با حضور نماینده‌گان سازمان ملل و طالبان در حال برگزاری است، اما غیبت نماینده‌گان زنان و گروه‌های حقوق بشری انتقاداتی را برانگیخته است.

وزارت خارجۀ کانادا می‌گوید که هیچ یک از اهدافی که افغان‌ها به دنبال دستیابی به آن هستند، بدون مشارکت کامل زنان امکان‌پذیر نیست. این وزارت به روز یک‌شنبه در اعلامیه‌ای به دنبال شرکت دیوید اسپرول، نمایندۀ ویژۀ کانادا برای افغانستان در نشست سوم دوحه در بارۀ افغانستان، از ملل متحد به‌خاطر حذف افغان‌های غیرطالب، از جمله مدافعان زنان، اقلیت‌های مذهبی و قومی و گروه‌های حقوق بشر از جلسات اصلی نشست سوم دوحه انتقاد و ابراز ناامیدی کرده است.

در اعلامیۀ وزارت امور خارجۀ کانادا آمده است که مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان افغان در روند نشست دوحه نه تنها یک اصل اساسی آجندای زنان، صلح و امنیت است، بلکه برای دستیابی به یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و فراگیر اساسی است. در ادامه تأکید شده که کانادا در این نشست از موقف خود برای تقویت پیام‌های کسانی که شجاعانه در بارۀ نقض حقوق بشر توسط طالبان صحبت کرده‌اند، اما به جلسات اصلی دعوت نشده‌اند، استفاده خواهد کرد.

کانادا از حذف نماینده‌گان غیرطالبان از نشست سوم دوحه شدیداً ناامید شده است و از ملل متحد انتقاد کرد.
کانادا از حذف نماینده‌گان غیرطالبان از نشست سوم دوحه شدیداً ناامید شده است و از ملل متحد انتقاد کرد.

وزارت خارجۀ کانادا افزوده است که پس از سقوط افغانستان در ۲۰۲۱ به دست طالبان، کانادا بارها از طالبان خواسته است تا به تعهدات حقوق بشری افغانستان در سطح بین‌المللی احترام بگذارد، اقدامات محدودکننده علیه زنان و دختران از جمله اقدامات مربوط به آزادی تحرک و حق آزادی بیان و آموزش را لغو کند و مشارکت معنادار زنان و دختران در جامعۀ افغانستان را بازیابی کند. در اعلامیۀ دولت کانادا همچنان بر اهمیت تعیین یک نمایندۀ ویژۀ ملل متحد برای افغانستان برای رهبری اجرای نقشۀ راه مشخص‌شده در گزارش ۲۰۲۳ هماهنگ‌کنندۀ ویژۀ ملل متحد و قطعنامۀ ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل تأکید شده است.

جنبش‌های اعتراضی زنان نشست دوحه را نکوهش کردند

عدم دعوت از نماینده‌گان زنان و فعالان مدنی به بحث‌های اصلی نشست سوم دوحه و مشارکت طالبان انتقادهای شدید جامعۀ مدنی، فعالان حقوق زنان افغان و شماری از سازمان‌های حقوق بشری را برانگیخته است. جنبش‌های مختلف اعتراضی زنان هم با نشر اعلامیه‌ها و راه‌اندازی اعتراضات در برخی کشورهای اروپایی از آجندای نشست دوحه انتقاد کرده و مشارکت طالبان و عدم شرکت نماینده‌گان زنان و جامعهٔ مدنی در این نشست را نکوهش کرده‌اند.

گزارش خبرنگار اعزامی رادوی آزادی از روز دوم نشست دوحه:

دومین روز نشست دوحه با محدودیت شدید بر خبرنگاران آغاز شده است
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:10 0:00

ترنم سعیدی، رئیس شبکۀ مشارکت سیاسی زنان افغانستان و از فعالان حقوق زنان، در این مورد به رادیو آزادی گفت: "ما زنان افغانستان نیز از سازمان ملل، از جامعۀ جهانی و از سازمان حقوق بشر کاملاً ناامید شده‌ایم که با حمایت و تمکین از طالب بار دیگر نشان دادند که آینده و سرنوشت زنان افغانستان هیچ ارزشی برای آنها ندارد."

ترنم سیدی: از جامعۀ جهانی و از سازمان حقوق بشر کاملاً ناامید شده‌ایم
ترنم سیدی: از جامعۀ جهانی و از سازمان حقوق بشر کاملاً ناامید شده‌ایم

مینه رفیق، یکی از فعالان حقوق بشر، به رادیو آزادی گفت که از این که زنان افغان در نشست سوم دوحه نادیده گرفته شده‌اند، این نشست را تحریم می‌کنند. "نشست سوم دوحه را اکثریت مردم افغانستان و گروه‌های معترضین و مبارزین و جنبش‌ها تحریم کردند و تحریم می‌کنیم، هیچ کس از ما در آنجا نمایندگی نمی‌کند."

اما اخیراً استیفن دوجاریک، سخنگوی سرمنشی ملل متحد، در پاسخ به این انتقادها گفته است که نشست سوم دوحه، نشست مذاکرات بین‌‌الافغانی نیست و این نشست به هدف افزایش تعامل جهانی به شکل منسجم، هماهنگ و ساختارمند با افغانستان زیر حاکمیت طالبان برگزار می‌شود. نشست دو روزۀ دوحه به روز یک‌شنبه به میزبانی ملل متحد در قطر آغاز شده و روز دوشنبه هم با حضور نماینده‌گان حدود ۲۵ کشور و برخی سازمان‌ها ادامه دارد.

ملل متحد گفته که روزماری دی کارلو، معاون سرمنشی ملل متحد در امور سیاسی و مسئول برگزاری نشست سوم دوحه، به روز سه‌شنبه، ۲ جولای، با نماینده‌گان جامعۀ مدنی و زنان افغانستان نشست دیگری را برگزار می‌کند.

XS
SM
MD
LG