لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۰

شماری از فعالان حقوق زن، دعوت به نشست جداگانۀ دوحه را رد کردند


بسیاری از فعالان حقوق زنان در سرتاسر دنیا، عدم حضور زنان در نشست چهارم دوحه را محکوم کرده‌اند.
بسیاری از فعالان حقوق زنان در سرتاسر دنیا، عدم حضور زنان در نشست چهارم دوحه را محکوم کرده‌اند.

شماری از فعالان حقوق زنان افغان مدعی هستند که در واکنش به حذف زنان افغان از بحث‌های اصلی سومین نشست دوحه و میز مذاکره با طالبان، دعوت به نشست جداگانۀ ملل متحد در دوم جولای را رد کرده‌اند.

حبیبه سرابی، یکی از اعضای هیئت مذاکراتی صلح در نظام جمهوری پیشین، روز یک‌شنبه در صفحۀ ایکس خود نوشته است که این دعوت را نپذیرفته است. او دلیل این اقدامش را عدم حضور نماینده‌گان زنان و جامعۀ مدنی در بحث‌های اصلی، وضعیت بشری کنونی در افغانستان و نقض قطعنامۀ ۲۷۲۱ شورای امنیت ملل متحد در مورد مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان خوانده است.

حبیبه سرابی یکی از اعضای هیئت مذاکراتی صلح حکومت پیشین که دعوت به نشست حاشیه‌ای دوحه را رد کرده است.
حبیبه سرابی یکی از اعضای هیئت مذاکراتی صلح حکومت پیشین که دعوت به نشست حاشیه‌ای دوحه را رد کرده است.

نبیله مصلح، معین پیشین وزارت امور زنان جمهوری پیشین و یکی دیگر از زنان افغان، ادعا می‌کند که این دعوت را رد کرده است. او روز شنبه در صفحۀ ایکس خود نوشته است که زنان باید در بحث‌های اصلی حضور داشته باشند نه در حاشیه و به همین دلیل شرکت در جلسه‌ای به گفتۀ او "حاشیوی" را رد کرده است. پیش از این، زبیده اکبر، فعال حقوق بشر و حقوق زنان نیز در گفت‌وگو با رادیو آزادی مدعی شده بود که دعوت یوناما را رد کرده است.

این در حالی است که استیفن دوجاریک، سخنگوی سرمنشی ملل متحد، گفته است که روزماری دیکارلو، معاون سرمنشی ملل متحد در امور سیاسی که رهبری نشست سوم دوحه را به عهده دارد، در دوم جولای نشست جداگانه‌ای با فعالان مدنی و نمایندگان زنان افغانستان خواهد داشت. یک منبع نزدیک به طالبان به خبرنگاران رادیو آزادی که برای پوشش نشست دوحه به قطر رفته‌اند، گفت که سه‌شنبه یک گروه شش نفری جامعۀ مدنی هم به قطر می‌آیند و در هوتلی به نام "حیات" با نماینده‌های ملل متحد دیدار خواهند کرد.

عدم حضور زنان افغان در بحث‌های اصلی نشست سوم دوحه در بارۀ افغانستان واکنش زنان، دختران و بسیاری از نهادهای حقوق بشری در داخل و خارج از کشور را برانگیخته است. شکریه بارکزی، فعال حقوق زنان و سفیر نظام پیشین جمهوری افغانستان در ناروی که به دومین نشست دوحه دعوت شده بود، در بارۀ عدم حضور زنان افغان در سومین نشست دوحه به رادیو آزادی گفت: "طرز دید سازمان ملل متحد نسبت به زنان و نمایندگان جامعۀ مدنی نشان می‌دهد که برعکس این که این نشست توسط سازمان ملل برگزار شده است، آنها برخلاف ارزش‌ها و اصول خود عمل می‌کنند."

شهرزاد اکبر: طالبان نقش اساسی در تعیین اجندای این نشست داشتند

شهرزاد اکبر رئیس نهاد رواداری تاکید دارد که طالبان در تعیین اجندای نشست دوحه نقش اساسی داشته‌اند.
شهرزاد اکبر رئیس نهاد رواداری تاکید دارد که طالبان در تعیین اجندای نشست دوحه نقش اساسی داشته‌اند.

شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در جمهوری پیشین و رئیس سازمان حقوق بشری رواداری، در این باره به رادیو آزادی گفت: "طالبان در تعیین آجندای این نشست نقش اساسی را داشتند و اینکه چه کسانی باید در این نشست شرکت کنند یا نکنند که این خود یک مشکل جدی است، بخاطر این که به طالبان قدرت و مشروعیت می‌دهد."

همزمان با برگزاری نشست سوم دوحه، اعتراضاتی از سوی برخی فعالان حقوق زنان در واکنش به حذف زنان افغان از بحث‌های اصلی این نشست آغاز شده است. این اعتراضات روز شنبه در برخی ولایت‌های افغانستان، پاکستان و ایران برگزار شد و قرار است که امروز در برخی کشورهای اروپایی نیز برگزار شود. زاهد مصطفی، یکی از سازمان‌دهندگان این اعتراضات به رادیو آزادی گفت: "هدف این اعتراضات این است که سازمان ملل از گروه طالبان به عنوان نمایندگان مردم و جامعۀ افغانستان به این نشست دعوت کرده است. این اعتراضات نشست دوحه را تحریم می‌کند."

نشست سوم دوحه با حضور نمایندگان حکومت طالبان و حدود ۳۰ کشور و سازمان تحت نظارت ملل متحد در دوحه، پایتخت قطر، برگزار می‌شود. تجارت خصوصی، بانکداری و مبارزه با مواد مخدر از موضوعات مهم این نشست خوانده شده است.

XS
SM
MD
LG