لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

نشست دوحه پایان یافت؛ طالبان: بحث آموزش دختران یک موضوع داخلی است


هیئت طالبان در دوحه
هیئت طالبان در دوحه

نشست سوم دوحه که به مدیریت سازمان ملل متحد و با اشتراک هیئتی از حکومت طالبان برگزار شد، ناوقت شب گذشته به پایان رسید. در این نشست، نماینده‌های ۲۵ کشور و پنج سازمان بین‌المللی شرکت کرده بودند. انتظار می‌رود که امروز سه‌شنبه نشستی جداگانه با حضور معاون سیاسی سرمنشی سازمان ملل متحد و نماینده‌های جامعه مدنی افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، می‌گوید که آن‌ها پیامشان را در نشست سوم دوحه به جهانیان رسانده‌اند و حالا منتظر اقدامات جامعه جهانی در این مورد هستند. مجاهد که رهبری هیئت طالبان را در نشست سوم دوحه به عهده داشت، ناوقت دیشب در گفت‌وگو با جمعی از خبرنگاران خواستار همکاری کشورها در بخش‌های سکتور خصوصی، مبارزه با مواد مخدر و ایجاد بدیل معیشت در افغانستان شد. به گفته مجاهد، نماینده‌های کشورهای اشتراک‌کننده در نشست سوم دوحه وعده همکاری در این بخش‌ها داده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد رئیس هیئت طالبان در نشست سوم دوحه گفته است که موضوع آموزش دختران در افغانستان یک موضوع داخلی است و باید در داخل افغانستان حل شود.
ذبیح‌الله مجاهد رئیس هیئت طالبان در نشست سوم دوحه گفته است که موضوع آموزش دختران در افغانستان یک موضوع داخلی است و باید در داخل افغانستان حل شود.

مجاهد مسائل آموزش دختران و حقوق بشر که ملل متحد و کشورهای غربی آن را مهم خوانده‌اند، مسائل داخلی افغانستان خواند و افزود که این موضوعات حساس با گذشت زمان حل خواهند شد. پیش از این، روزمری دی کارلو، معاون سیاسی سرمنشی سازمان ملل متحد که ریاست این نشست را به عهده داشت، در نشست خبری روز گذشته گفت که مسئله آموزش دختران نه تنها از نظر حقوق بشری مهم است بلکه به گفته او موضوع مربوط به حقوق اساسی نیمی از نفوس افغانستان هم است. او افزود که موضوع حقوق بشر به ویژه آموزش دختران و زنان در افغانستان در نشست سوم دوحه به تکرار یاد شد و ابراز امیدواری کرد که در این زمینه پیشرفتی صورت گیرد.

ملل متحد: طالبان حاضر نشدند در نشست مستقیم با جامعۀ مدنی شرکت کنند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:01 0:00

خانم دی کارلو تأکید کرد که برگزاری نشست سوم دوحه به معنی عادی‌سازی روابط و به رسمیت شناختن حکومت طالبان نبوده است. او گفت که روند برگزاری نشست دوحه ادامه دارد اما در مورد تاریخ برگزاری نشست‌های بعدی جزئیاتی نداد.

جای نماینده‌های زنان افغان و جامعه مدنی در نشست سوم دوحه خالی بود که واکنش‌های شدیدی را نیز به همراه داشت.

انتظار می‌رود که خانم دی کارلو امروز سه‌شنبه با گروهی از فعالان حقوق زنان و جامعه مدنی افغانستان در یک نشست جداگانه در دوحه دیدار کند. او برگزاری این نشست را بسیار مهم خواند. این در حالی است که برخی از زنان که به این نشست دعوت شده بودند، اشتراک در آن را رد کرده‌اند، از جمله حبیبه سرابی، زبیده اکبر و نبیله مصلح.

خانم دی کارلو در این مورد ابراز تاسف کرد اما گفت که اشتراک‌کنندگان نشست فردا صدای مردم افغانستان را به گوش جهانیان خواهند رساند.

XS
SM
MD
LG