لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۲

کارمندان زن خانه‌نشین: کاهش معاشات‌ ما به پنج هزار افغانی «ناعادلانه» است


فعال حقوق زنان: تصمیم حکومت طالبان نقض آشکار حقوق زنان و بیانگر زن‌ستیزی است.
فعال حقوق زنان: تصمیم حکومت طالبان نقض آشکار حقوق زنان و بیانگر زن‌ستیزی است.

شماری از کارمندان زن اداره‌های دولتی که خانه‌نشین شده‌اند، کاهش معاشات‌شان به پنج هزار افغانی از سوی حکومت طالبان را ناعادلانه می‌خوانند. آنها می‌گویند که این مقدار معاش نمی‌تواند هزینه‌های زنده‌گی خود و خانوادۀشان را تأمین کند.

رسانهٔ خصوصی طلوع نیوز روز یک‌شنبه به نقل از وزارت مالیهٔ حکومت طالبان گزارش داده که معاش کارمندان زن که در حال حاضر وظیفه اجرا نمی‌کنند، ۵۰۰۰ هزار افغانی در ماه تعیین شده است. این رسانه افزوده که کارمندان زنی که فعالانه کار می‌کنند، مانند همکاران مرد خود که روزانه در محل کار حاضر می‌شوند، معاش دریافت می‌کنند.

عبدالولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیهٔ حکومت طالبان، به پرسش‌های رادیو آزادی در این‌باره پاسخ نداد. اما شماری از کارمندان زن اداره‌های دولتی که در حال حاضر خانه‌نشین شده‌اند، می‌گویند که آنها به گونهٔ اجباری از اجرای وظایف‌شان محروم شده و خانه‌نشین شده‌اند.

کارمند حکومت پیشین: علاقه‌مند هستیم که کار کنیم

یکی از این زنان که نخواست نامش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت:

"طبعاً این مسئلۀ مشکل‌آفرین است با پنج هزار افغانی در این شرایط هیچ کاری نمی‌توان کرد، خصوصاً برای زنانی که مسئولیت مصارف خانواده به دوش‌شان است و همۀ زنان از مجبوری در خانه نشسته‌اند، اگر زمینهٔ کاری برای‌شان فراهم شود در خانه ماندن را خوش ندارند می‌خواهیم که کار کنیم."

عکس تزئینی؛ فعالان حقوق زن تصمیم حکومت طالبان مبنی بر کاهش معاشات زنان را نقض آشکار حقوق زنان و بیانگر زن‌ستیزی آنان عنوان می‌کنند.
عکس تزئینی؛ فعالان حقوق زن تصمیم حکومت طالبان مبنی بر کاهش معاشات زنان را نقض آشکار حقوق زنان و بیانگر زن‌ستیزی آنان عنوان می‌کنند.

یکی دیگر از این زنان که او هم نخواست نامش در گزارش ذکر شود، در صحبت با رادیو آزادی این تصمیم را ناعادلانه خواند، اما گفت که تاکنون معاشش را در این ماه دریافت نکرده است.

"به معاش خانم‌ها تغییرات زیاد آمده، چون معیار آن پنج هزار افغانی شده، بلی همین تغییر معاشات است و شاید هم عملی بکنند در آینده، اما من همین‌قدر در جریان هستم."

یکی دیگر از کارمندان زن اداره‌های دولتی که او نیز خانه‌نشین است و نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت که در ماه ثور پنج هزار افغانی معاش دریافت کرده است.

"من ده هزار افغانی معاش داشتم اما حالا معاشم پنج هزار افغانی شده است. این مبلغ پولی نیست که بتوانیم با آن زنده‌گی خود را پیش ببریم. سه طفل دارم که طفل‌های یتیم هستند، شوهرم در حکومت قبلی شهید شده، خودم بی‌سرنوشت هستم و در خانه کرائی زندگی می‌کنم."

یکی دیگر از کارمندان زن اداره‌های دولتی که او نیز خانه‌نشین است، با فرستادن پیام نوشتاری به رادیو آزادی تأیید کرد که در ماه ثور معاش ماهانه‌اش به پنج هزار افغانی کاهش داده شده است.

از سوی دیگر، شماری از زنان دیگر در مصاحبه با رادیو آزادی گفتند که فقط در اوایل حکومت طالبان دو ماه معاش دریافت کردند و پس از آن برکنار شدند و در این مدت هیچ معاشی برای‌شان پرداخت نشده است.

در این حال، مولوده توانا، فعال حقوق زنان، می‌گوید که این تصمیم حکومت طالبان نقض آشکار حقوق زنان و بیانگر زن‌ستیزی است. او به رادیو آزادی گفت:

"واقعاً طالبان با چنین کارهای‌شان و یا صدور چنین احکامی برخلاف زنان اوج زن‌ستیزی و عدم احترام به کرامت انسانی زنان را نشان داده‌اند."

پیش از این، در یک نامهٔ منسوب به ادارهٔ امور حکومت طالبان آمده بود که بر اساس دستور ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، معاش ماهانهٔ کارکنان زن اداره‌های دولتی که از سوی نظام پیشین استخدام شدند، به پنج هزار افغانی کاهش یافته است، اما مشخص نشده بود که آیا این تصمیم شامل تمام کارمندان زن یا فقط کارمندان خانه‌نشین می‌شود.

در واکنش به این موضوع، شماری از زنان کارمند دست به اعتصاب‌های کاری زدند و «ولکر ترک»، کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد، با نشر اعلامیه‌ای این تصمیم طالبان را تبعیض‌آمیز و خودسرانه خواند.

با آنکه حکومت طالبان همواره مدعی است که حقوق زنان و دختران در چارچوب شریعت اسلام در افغانستان تأمین است، اما در نزدیک به سه سال گذشته محدودیت‌های شدیدی را بر آموزش، کار و دیگر فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آنان وضع کرده است.

XS
SM
MD
LG