لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۰

گفت‌وگوی رهبران هند و روسیه دربارۀ وضعیت افغانستان


نخست وزیر هند و رئیس جمهور روسیه در ۲۲مین نشست سالانۀ سران روسیه و هند خواهان یک افغانستان مستقل، صلح‌آمیز و عاری از دهشت‌افگنی و مواد مخدر شدند.
نخست وزیر هند و رئیس جمهور روسیه در ۲۲مین نشست سالانۀ سران روسیه و هند خواهان یک افغانستان مستقل، صلح‌آمیز و عاری از دهشت‌افگنی و مواد مخدر شدند.

نخست وزیر هند و رئیس جمهور روسیه دربارۀ وضعیت سیاسی، امنیتی و قاچاق مواد مخدر در افغانستان گفت‌وگو کردند.

در اعلامیۀ مشترک ۲۲مین نشست سالانۀ سران روسیه و هند که به تاریخ ۹ جولای در وب‌سایت وزارت خارجۀ هند نشر شده، آمده است که هر دو طرف روی وضعیت امنیتی و جاری افغانستان و تأثیرات آن بر منطقه، از جمله وضعیت سیاسی، هراس‌افگنی، افراطیت و مشکلات مربوط به قاچاق مواد مخدر گفت‌وگو کردند.

در اعلامیه آمده است که دو طرف خواهان یک افغانستان مستقل، متحد، صلح‌آمیز و عاری از دهشت‌افگنی، جنگ و مواد مخدر هستند.

اعلامیۀ مشترکن نشست سالانۀ سران روسیه و چین: خواهان افغانستانی هستیم که با همسایه‌گان خود در صلح زنده‌گی کند

اعلامیه می‌افزاید که هند و روسیه خواهان افغانستانی هستند که با همسایه‌گان خود در صلح زنده‌گی کند و به حقوق اساسی و آزادی‌های بشری افغان‌ها از جمله اعضای آسیب‌پذیر جامعۀ افغانستان احترام بگذارد.

نریندرا مودی و ولادیمیر پوتین از اقدامات اتخاذ شده علیه گروه‌های تروریستی بین‌المللی، به ویژه داعش و سایر گروه‌ها استقبال کردند و اطمینان دادند که مبارزه با تروریسم در افغانستان، جامع و موثر خواهد بود. آن‌ها همچنین بر ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری و بدون وقفه به مردم افغانستان بدون هیچ‌گونه مطالبۀ سیاسی تأکید کردند.

پوتین و مودی بر کمک‌های فوری به افغانستان، بدون درنظرداشت مصلحت‌های سیاسی تأکید کردند.
پوتین و مودی بر کمک‌های فوری به افغانستان، بدون درنظرداشت مصلحت‌های سیاسی تأکید کردند.
آگاهان: هند و روسیه نگران وضعیت افغانستان هستند

در همین حال، شماری از آگاهان سیاسی و امنیتی، موضع مشترک روسیه و هند را در شرایط افغانستان ضروری می‌دانند. اسحاق اتمر، آگاه سیاسی به رادیو آزادی گفت که هند و روسیه نگران وضعیت افغانستان هستند و برای حل این نگرانی‌ها موضع مشترک دارند.

"روسیه و هند هر دو نسبت به وضعیت افغانستان نگران هستند و تا زمانی که این وضعیت تثبیت نشود، این نگرانی‌ها ادامه خواهد داشت. هر دوی آن‌ها بر سر موضع مشترک در این زمینه به ویژه در زمینه تروریسم توافق دارند."

اتمر این دیدارهای روسیه و هند را برای اوضاع منطقه از جمله افغانستان ضروری دانست.

همچنان اختر راسخ، آگاه امنیتی، به رادیو آزادی گفت:

"هندی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها می‌خواهند افغانستان به خانۀ امن تبدیل شود و دامن مبارزات استخباراتی جهان غرب در این‌جا جمع شود. اگر افغانستان به خانۀ امن تبدیل شود، این به نفع هند و کشورهای منطقه است و حرکت به سمت اقتصاد خوب و سبک زندگی بهتر به نفع افغان‌ها و کشورهای منطقه است."

تقریباً سه سال از روی کار آمدن طالبان در افغانستان می‌گذرد، اما حکومت طالبان توسط هیچ کشوری در جهان به رسمیت شناخته نشده است. با این حال، شماری از کشورهای منطقه از جمله روسیه روابط نزدیکی با طالبان دارند و اظهارات مختلفی دربارۀ تعامل‌شان با طالبان دارند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پیشتر گفته بود که تقویت روابط روسیه با طالبان ضروری است. پیشتر خبرگزاری تاس روسیه نیز گزارش داده بود که روسیه در تلاش است تا طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کند.

گفت‌وگوهای هند و روسیه دربارۀ وضعیت افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این چندین کشور منطقه و جهان، به شمول ملل متحد، دربارۀ تهدیدات امنیتی احتمالی از جانب افغانستان و همچنین تولید و قاچاق مواد مخدر ابراز نگرانی کرده‌اند.

حکومت طالبان همواره تأکید کرده است که خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و همچنین مدعی شده است که به شدت با مواد مخدر مبارزه کرده است.

XS
SM
MD
LG