لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۳

وزارت خارجه پاکستان: ده‌ها هزار شهروند افغانستان در پاکستان منتظر دریافت ویزۀ کشورهای غربی هستند


ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، اعلام کرد که دستکم ۴۴ هزار شهروند افغانستان که پس از حاکمیت دوباره طالبان به پاکستان آمده‌اند و پرونده‌هایشان توسط کشورهای غربی پذیرفته شده است، همچنان در این کشور منتظر هستند.
ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، اعلام کرد که دستکم ۴۴ هزار شهروند افغانستان که پس از حاکمیت دوباره طالبان به پاکستان آمده‌اند و پرونده‌هایشان توسط کشورهای غربی پذیرفته شده است، همچنان در این کشور منتظر هستند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان می‌گوید که دست‌کم ۴۴ هزار شهروند افغانستان که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان به پاکستان آمده‌اند و پروندۀ انتقال‌شان به کشورهای غربی پذیرفته شده، همچنان در این کشور منتظر هستند.

ممتاز زهرا بلوچ دیروز (۱۱ جولای) در اسلام‌آباد گفت که تنها ۲۵ هزار شهروند افغانستان که پرونده‌های‌شان در سفارت امریکا پذیرفته شده، هنوز در پاکستان حضور دارند.

او افزود که ۹ هزار افغان از سوی آسترالیا، ۶ هزار افغان از سوی کانادا، ۳ هزار تن از سوی آلمان و ۱ هزار تن دیگر از شهروندان افغانستان توسط بریتانیا پذیرفته شده‌اند و در پاکستان منتظر نشسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، خانم بلوچ همچنین گفت که از کشورهای غربی خواسته تا پرونده‌های این افغان‌ها را تکمیل کرده و برای آنها ویزه صادر کنند تا هر چه زودتر به مقصد بروند.

در اگست سال ۲۰۲۱، هنگامی که کابل به دست طالبان افتاد، بسیاری از کشورها سفارت‌های‌شان را در آنجا بستند و در نتیجه، بسیاری از افغان‌هایی که آسیب‌پذیر دانسته می‌شدند، به پاکستان رو آوردند.

یک بانوی خبرنگار افغان در پاکستان، در انتظار ویزا
یک بانوی خبرنگار افغان در پاکستان، در انتظار ویزا

پس از آن سفارت‌های این کشورها در اسلام‌آباد، رسیدگی به پرونده‌های این افغان‌ها را آغاز کردند.

بیشتر آنها کسانی هستند که در نظام جمهوری پیشین با دولت و نیروهای بین‌المللی کار می‌کردند و هراس دارند که طالبان از آنها انتقام بگیرند.

یک شهروند افغانستان در پشاور که منتظر رفتن به یکی از کشورهای غربی است و خواسته نامش در گزارش ذکر نشود، به رادیو آزادی گفت که مدت زیادی از تسلیم دهی اسنادش به سفارت امریکا در اسلام‌آباد می‌گذرد و اکنون نگران است که با جبر و فشار از پاکستان اخراج نشود.

"نزدیک به دو و نیم سال از آمدنم به پاکستان می‌گذرد، پرونده P2 دارم. همه ما خیلی نگران هستیم که مبادا ما را اخراج کنند. اگر ما را از پاکستان برانند، با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد. اینجا هم کارهای پرونده‌های ما در حال تمام شدن است."

یک بانوی افغان نیز که خواسته در گزارش نامش گرفته نشود، به رادیو آزادی گفت که در انتظار رفتن به بیرون از پاکستان است اما تا حالا ویزه نگرفته است.

"دو سال است که در پاکستان زندگی می‌کنم. من منتظرم برای رسیدگی به پرونده‌ام تا به بیرون از پاکستان بروم اما روند بسیار کند است. افغان‌ها به شمول من که برای رسیدگی به پرونده‌هایشان به پاکستان آمده‌اند، با مشکلات زیادی روبرو هستیم. ما از کشورها و نهادها می‌خواهیم که پرونده‌های ما را بررسی کنند."

هفتۀ گذشته رسانه‌های آلمانی گزارش دادند که این کشور درخواست‌های پناهنده‌گی شماری از افغان‌ها را برخلاف وعده‌های گذشته‌اش رد کرده است.

گفته می‌شود که بیشتر این پناهجویان کسانی هستند که ماه‌ها و حتی سال‌ها را در پاکستان به امید رفتن به آلمان سپری کرده‌اند.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، حدود ۶۰۰ هزار افغان به پاکستان پناه برده‌اند، کشوری که در حال حاضر میزبان میلیون‌ها پناهجوی افغان است.

فیلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان که در جریان این هفته برای سه روز در پاکستان بود، از تصمیم اسلام‌آباد در مورد تمدید حضور پناهجویان افغان که سند ثبت شده دارند، استقبال کرده است.

دفتر صدراعظم پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد که تنها آن دسته از پناهجویان افغان که کارت «POR» دارند، مدت اعتبار سندهای‌شان تا جون سال ۲۰۲۵ تمدید می‌شود.

XS
SM
MD
LG