لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

سیلاب‌های بدخشان خسارات هنگفت مالی وارد کرد


مسئولان محلی حکومت طالبان در بدخشان از خسارات هنگفت سیلاب‌های اخیر در ولسوالی جرم خبر می‌دهند.
مسئولان محلی حکومت طالبان در بدخشان از خسارات هنگفت سیلاب‌های اخیر در ولسوالی جرم خبر می‌دهند.

مسئولان محلی حکومت طالبان در بدخشان می‌گویند که سیلاب‌های شام روز جمعه در ولسوالی جرم این ولایت به مردم محل خسارات زیادی وارد کرده است.

محمد اکرم اکبری، رئیس ادارۀ مبارزه با حوادث حکومت طالبان در بدخشان به رادیو آزادی گفت، این سیلاب‌ها در منطقۀ خستک ولسوالی جرم سرازیر شده و تلفات جانی ندارد، اما به دلیل نبود شبکه‌های مخابراتی اطلاعات دقیقی از میزان خسارات ندارند.

"سیلاب‌ها در ولسوالی جرم، حوزۀ خستک سرازیر شده، مردم را متضرر مالی ساخته البته متضرر جانی ما نداریم الحمدلله. کسانی هم که مالی متضرر شدند کشت و زراعت و یک تعداد مال و مواشی‌شان را از دست دادند، سرک، پل و پلچک‌شان هم از بین رفته، خانه‌هایشان هم بطور کم تخریب شده."

او گفت که برای بررسی خسارات سیلاب‌ها یک تیم را به ساحه فرستادند.

خواستیم در این مورد با مردم محل صحبت کنیم، اما به دلیل عدم فعالیت شبکه‌های مخابراتی در محل، موفق نشدیم. از سوی دیگر برخی سیلاب‌زده‌گان ماه‌های اخیر در ولایت‌های مختلف می‌گویند که با گذشت ماه‌ها هنوز هم زنده‌گی‌شان به حالت عادی برنگشته است.

آنان با انتقاد از روند کمک‌رسانی می‌گویند که نیازمندی‌هایشان به کمک‌های بشردوستانه زیاد است.

در پی تغییرات اقلیمی، در ماه‌های اخیر سیلاب‌های زیادی در چندین ولایت افغانستان جاری شد که از جمله در بغلان و غور خسارات جانی و مالی زیادی را برجای گذاشت.
در پی تغییرات اقلیمی، در ماه‌های اخیر سیلاب‌های زیادی در چندین ولایت افغانستان جاری شد که از جمله در بغلان و غور خسارات جانی و مالی زیادی را برجای گذاشت.

"همه چیز مردم از دست برود، زراعت، مال و مواشی، خانه و زنده‌گی و همه چیز‌اش. پس دوباره برگشتن او مردم به حالت عادی دشوار است، بخاطریکه بیچاره‌ها هیچ چیز هم ندارند."

"کمک زیاد شد، ولی در عین حال کسانی‌که مستحق بودند برای آنان کمک نرسید، کسانیکه واسطه داشتند و مستحق نبودند آنان کمک‌ها را گرفتند."معاذ، یک تن از سیلاب‌زدگان در ولسوالی پشتونکوت فاریاب می‌گوید:

"یک عده از قریه‌های ما سایر، کتلوی و یکا این‌ها از راه مواصلاتی عمومی هم برای فعلاً محروم هستند، یک دانه مریض‌شان هم از طریق تابوت، مچم شما چی می‌گوید، از طریق یک چیز انتقال می‌دهند تا یک راهی که موتر در آنجا فراهم شود."

ریزش باران‌های شدید و سیلاب‌های ماه‌های اخیر در افغانستان کم پیشینه بوده است.

برنامۀ جهانی غذا (دبلیو اف پی) با اشاره به این سیلاب‌ها گفته که در کنار برگشت مهاجرین از پاکستان، بحران اقتصادی و زلزله‌های ماه اکتوبر ۲۰۲۳ در هرات، خشکسالی و سیلاب‌های ماه‌های اخیر به نیازمندی‌ها در افغانستان افزوده است.

دبلیو اف پی به روز یک‌شنبه در صفحۀ ایکس و ویب‌سایت خود با نگرانی از کمبود بودجه برای کمک‌رسانی در افغانستان گفته است که سیلاب‌ها در بهار امسال روستاها و معیشت برخی از آسیب‌پذیرترین جوامع را از بین برده است.

این ادارۀ ملل متحد می‌گوید که در حال حاضر به دلیل کمبود بودجه تنها می‌تواند که به ۱ میلیون گرسنه کمک کند و ۱۱ میلیون نفر دیگر که با ناامنی غذایی مواجه هستند، از کمک‌ها محروم هستند.

بر اساس آمار دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ ملل متحد، در سال جاری میلادی ۲۳.۷ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG