لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

شکایت مردم از کُندکاری در توزیع پاسپورت؛ طالبان: سه مرکز جدید پاسپورت در کابل فعال می‌شود


تصویر از متقاضیان پاسپورت در مقابل ادارهٔ پاسپورت حکومت طالبان در کابل
تصویر از متقاضیان پاسپورت در مقابل ادارهٔ پاسپورت حکومت طالبان در کابل

با وجود ادعای مسئولان ریاست عمومی پاسپورت حکومت طالبان در پیوند به بلند رفتن ظرفیت‌ها در این اداره، شماری از متقاضیان شکایت دارند که با گذشت ماه‌ها انتظار موفق نمی‌شوند پاسپورت بگیرند.

مهناز یک باشندۀ شهر کابل می‌گوید، تصمیم دارد که برای ادامۀ تحصیل به بیرون از کشور برود، اما تلاش‌های او و خانواده‌اش در یک و نیم سال گذشته برای گرفتن پاسپورت بی‌نتیجه بوده است:

"شرایط افغانستان با دوباره حاکم شدن طالبان در این کشور برای ما زنان و دختران روز به روز بدتر می‌شود، می‌خواهم با خانواده پاسپورت بگیریم و به یکی از کشورهای همسایه رفته و به تحصیل خود ادامه بدهم، یک و نیم سال می‌شود که تلاش می‌کنم، ولی تاهنوز نتوانسیتم پاسپورت بگیریم."

صف طولانی متقاضیان پاسپورت در کابل
صف طولانی متقاضیان پاسپورت در کابل

یک باشندۀ دیگر شهر کابل که بخاطر حساسیت موضوع نخواست نامش را در گزارش ذکر کنیم نیز شکایت مشابهی دارد. او به رادیو آزادی گفت:

"دوسال می‌شود که ما فورم آنلاین پاسپورت را خانه پری کردیم من که به پاسپورت اشد ضرورت دارم، ولی تا هنوز برای ما کسی جواب نداده است تا پاسپورت خود را بگیریم."

این درحالیست که مولوی عبدالکریم حسیب، رئیس عمومی اداره پاسپورت حکومت طالبان روز سه‌شنبه دریک نشست خبری درکابل مدعی شد که ظرفیت آنان در قسمت توزیع پاسپورت بالا رفته و روزانه تا ۱۲ هزار جلد پاسپورت به متقاضیان در مرکز و ولایات توزیع می‌کنند.

یک باشنده کابل: دوسال می‌شود که ما فورم آنلاین پاسپورت را خانه پری کردیم، ولی تا هنوز برای ما کسی جواب نداده است

او افزود که به منظور ایجاد سهولت‌های بیشتر، روز چهارشنبه، ۲۷ سرطان سه مرکز جدید توزیع پاسپورت در نقاط مختلف شهر کابل ایجاد می‌شود:

"برای بلند بردن ظرفیت در بخش توزیع پاسپورت، سه بخش جدید در مناطق مختلف کابل آمادۀ کار بوده وبه روز چهارشنبه به گونه رسمی گشایش می‌یابد، بخش نخست در منطقۀ دارالامان، بخش دوم در قلعۀ زمان‌خان و بخش سوم در تنگی تره‌خیل، هر بخش روزانه برای دوهزار متقاضی خدمات ارائه می‌کند، و سایت‌های آنلاین این بخش‌ها در هفتۀ یکبار باز می‌شوند."

مردم در ولایت هرات در مقابل اداره پاسپورت تجمع کرده اند
مردم در ولایت هرات در مقابل اداره پاسپورت تجمع کرده اند

ریاست عمومی پاسپورت حکومت طالبان در نزدیک به سه سال اخیر چندین بار روند توزیع پاسپورت را به دلایل مختلف از جمله مشکلات تخینکی متوقف کرده است و در کنار آن ادعاهایی از موجودیت فساد در این روند دارد. اما ریاست پاسپورت حکومت طالبان همواره چنین ادعاهایی را رد کرده است.

این درحالیست که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، تقاضاها برای اخذ پاسپورت در این کشور بیشتر شده است، اما متقاضیان پاسپورت همواره از کندی در روند توزیع پاسپورت شکایت دارند و خواهان سریع شدن این روند هستند.

برخی متقاضیان پاسپورت همواره در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفتند که به علت‌های مختلف از جمله نبود فرصت‌های کاری، تهدیدات امنیتی و فراهم نبود زمینۀ آموزش و تحصیل برای دختران، قصد دارند کشور را ترک کنند.

XS
SM
MD
LG