لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

برخی متقاضیان پاسپورت: درخواست های کاغذی بی‌نظمی و عدم شفافیت در قبال خواهد داشت


صف طولانی متقاضیان پاسپورت در کابل - عکس از آرشیف
صف طولانی متقاضیان پاسپورت در کابل - عکس از آرشیف

پس از شکایت‌های مردم و ادعای بی‌نظمی در ریاست پاسپورت، حکومت طالبان خبرداده است که سر از روز چهارشنبه، ۲۰ جدی روند توزیع پاسپورت بر اساس درخواست آفلاین و یا کاغذی هم آغاز شد.

عبدالکریم حسیب، رئیس عمومی پاسپورت وزارت داخله حکومت طالبان روز دوشنبه در یک کلیپ ویدیویی که در صفحۀ ایکس "توییتر سابق" این وزارت نشر شده، گفته که از یک سال به این‌سو توزیع آنلاین پاسپورت ادامه داشت، اما پاسپورت به متقاضیان نیازمند نمی‌رسید.

وی همچنان گفته است که درخواست‌های آفلاین یا کاغذی متقاضیان پاسپورت درهفته‌های آینده پنج‌شنبه‌ها اخذ می‌شود.

او از مردم خواسته است که نظم را رعایت کنند.

شفق: این پروسه برای کسانی سهولت فراهم می‌کند که برای گرفتن پاسپورت نیاز عاجل داشته باشند، اما به شرطی که واسطه و تقلب در آن وجود نداشته باشد.

اما شماری از باشندگان کابل که از ماه‌ها به این‌سو فورم آنلاین را خانه پری کرده اند، می‌گویند که از آغاز روند پذیرش درخواست آفلاین برای توزیع پاسپورت خوش هستند، اما از احتمال بی‌نظمی وعدم شفافیت در این روند نگران هستند.

روح الله، یکی از باشندگان کابل به رادیوآزادی گفت:
"من شش ماه قبل نام نویسی کردیم، اما پروسه هیچ پیش نرفت، نمی‌دانم نوبت من چه زمانی می‌رسد، خواست ما از مسئولان ریاست پاسپورت این است که اگر پروسه آفلاین شروع می‌شود، باید شفافیت در آن مدنظر گرفته شود."

شفق و مصطفی، دو تن دیگر از باشندگان کابل می‌گویند که از عدم شفافیت در روند توزیع پاسپورت بر اساس درخواست آفلاین نگران هستند:
"اقدام تازه را که ریاست پاسپورت روی دست گرفته است، هرچند مشکلات خود را خواهد داشت، اما برای برخی مردم سهولت هم فراهم خواهد شد، بخاطری که پروسۀ آنلاین یک پروسه‌ای بود که در بیشتر موارد وقتی نام نویسی می‌کردی، لادرک می‌شد و مدت زیادی را در بر می‌گرفت، این پروسه برای کسانی سهولت فراهم می‌کند که برای گرفتن پاسپورت نیاز عاجل داشته باشند، اما به شرطی که واسطه و تقلب در آن وجود نداشته باشد."

آرشیف - شماری از باشندگان ولایت هرات که برای گرفتن پاسپورت مراجعه کرده اند.
آرشیف - شماری از باشندگان ولایت هرات که برای گرفتن پاسپورت مراجعه کرده اند.

"یک و نیم سال شد که من نام نویسی کردم، تا حال برایم نوبت نرسیده است، اگر این گونه ادامه پیدا کند، ممکن پاسپورت من دیگر هم به تأخیر بیفتد، من امیدوارم که در پروسه جدید پاسپورت‌ها به گونه منظم توزیع شود، شفافیت باشد تا گدودی نشود."

باشندگان کابل در حالی از احتمال نبود شفافیت در روند توزیع پاسپورت از طریق درخواست‌های کاغذی نگران هستند که پیش از این به شمول کابل، باشندگان ولایت‌های مختلف در صحبت با رادیو آزادی ادعا کرده بودند که در روند آنلاین هم نوبت در نظر گرفته نمی‌شود.

مسئولین ریاست پاسپورت حکومت طالبان می‌گویند، در روند توزیع پاسپورت به گونۀ آفلاین درخواست‌های مردم تنها به روزهای پنج‌شنبه پذیرفته می‌شود، و بعداً برای هر درخواست کننده یک ستیکر داده می‌شود که در آن تاریخ طی مراحل پاسپورت درج شده و متقاضی در تاریخ تعیین شده برای طی مراحل پاسپورتش مراجعه خواهد کرد.

ظاهراً پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان تقاضاها برای اخذ پاسپورت بیشتر شده است، اما در بیش از دو سال گذشته روند توزیع پاسپورت چندین بار به دلایل مختلف متوقف شده است.

بیشتر متقاضیان پاسپورت به رادیو آزادی گفته اند که بیشتر به دلیل بی‌کاری، فقر، تهدیدات امنیتی و درمان بیماری‌های شان به کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه می‌روند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG