لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۳

گروهی از جوانان در ولایت ننگرهار به سیلاب زده‌گان امداد جمعآوری می‌کنند، اما طالبان ممانعت کردند


تخریبات ناشی از طوفان و سیلاب در ننگرهار
تخریبات ناشی از طوفان و سیلاب در ننگرهار

درحالی‌که متضررین سیلاب‌ها و طوفان‌های اخیر درخواست کمک فوری دارند، گروهی از جوانان رضاکار در ننگرهار تلاش‌ها به‌خاطر جمع‌آوری کمک به آنان را آغاز کردند.

این گروه فعالان مدنی می‌گویند فعالیت خود را در چوکات یک کمیته آغاز کرده‌اند که برای آسیب دیده‌گان از داخل و خارج از کشور کمک جمع‌آوری کنند.

عثمان همدرد فعال مدنی و عضو این کمیته به رادیو آزادی گفت: "این کمیته فعال است و پولی‌که جمع‌آوری کردیم و جمع می‌کنیم، به امر و هماهنگی مسئولین و دوستان و جوانان به مردم می‌رسانیم."

همدرد اما می‌گوید خیمه‌ای را که به هدف جمع‌آوری این کمک‌ها روز پنجشنبه ۲۸ سرطان در مسجد عیدگاه شهر جلال‌آباد برپا کرده بودند، بعد از سه ساعت از سوی مسئولان محلی طالبان برچیده شد.

او افزود هرچند این خیمه بعد از صحبت و تفاهم با مسئولین حکومت طالبان برپا شده بود، اما مسئولان محلی طالبان بعداً برای‌شان گفتند که کابینه حکومت طالبان این تصمیم را گرفته و جزئیات بیشتر در این مورد ارائه نکردند.

جریان ادای نماز جنازه در ولایت ننگرهار به کسانی که در جریان طوفان و سیلاب جان داده اند.
جریان ادای نماز جنازه در ولایت ننگرهار به کسانی که در جریان طوفان و سیلاب جان داده اند.

همزمان با این شماری از افراد متضرر از سیلاب‌ها و طوفان‌های اخیر درخواست کمک فوری دارند.

خیال زمان باشنده ولسوالی سرخ‌رود ننگرهار که در این حوادث یک طفل‌اش مرده و دو تن دیگر زخمی اند به رادیو آزادی گفت: "مردم می‌آیند نام‌نویسی می‌کنند اما تا کنون کسی دوباره پاسخ نداده و نه زنگ زدند که می‌آیند و کمک می‌شود، مردم می‌روند و می‌آیند، اما به ما کدام چیز نیاوردند."

احمد جاوید متضرر دیگر به رادیو آزادی گفت: "اتاق‌های ما چکک می‌کند، دیوارهای ما تخریب شده، بام‌ها تخریب شده، اما تا کنون به ما از سوی کسی کمک نشده و نه کسی بخاطر کمک تا کنون از ما پرسیده است."

این مردم آسیب دیده درحالی درخواست کمک می‌کنند که دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) به تاریخ ۱۷ جولای در گزارش تازه خود گفته کم از کم ۷۳۴ خانواده به مواد خوراکی، سرپناه، خدمات صحی، به تأسیسات آب و کمک‌های بشری نیاز فوری دارند.

طوفان و سیلاب های اخیر خسارات فراوانی به باغ ها و زمین های زراعتی ولایت ننگرهار وارد کرده است.
طوفان و سیلاب های اخیر خسارات فراوانی به باغ ها و زمین های زراعتی ولایت ننگرهار وارد کرده است.

از روز دوشنبه هفته جاری به این طرف بشمول ننگرهار، شماری از ولایات افغانستان افزون بر باران‌های و سیلاب‌ها، گواه طوفان‌های شدید هم بوده است که بر اساس آمارهای تازه حکومت طالبان در اثر آن ۵۲ تن کشته و حدود ۳۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

بر اساس گزارش اوچا، در اثر این طوفان‌ها و سیلاب‌های شدید ۲۱ ولسوالی در ولایات شرقی و شمال شرقی خساره دیدند که بیشترین زیان را باشنده‌گان ولسوالی‌های ولایات بدخشان، کنر، لغمان، ننگرهار و نورستان متحمل شدند.

اوچا می‌گوید طوفان‌ها و سیلاب‌ها در مناطق یادشده ده‌ها تن را کشته و صدها تن دیگر را زخمی کرده است و شماری از خانواده‌ها بی‌خانمان شدند.

XS
SM
MD
LG