لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۷

اعتیاد به مواد مخدر شیرازهٔ شماری از خانواده‌ها را در غرب افغانستان، از هم پاشانده است


یک بانو در ولایت فراه که به استفاده از مواد مخدر معتاد شده است.
یک بانو در ولایت فراه که به استفاده از مواد مخدر معتاد شده است.

محمد وقتی چهل ساله بود، برای کار به شهر کرج ایران رفت و با معتاد شدن به مواد مخدر، به خانه شان در قریه زیرکوه در ولسوالی شیندندِ ولایت هرات برگشت.

محمد یک دختر و سه پسر داشت که با برگشت به خانه و استفاده از مواد مخدر در برابر چشمان اعضای خانواده، خانم و دو پسرش را با خودش معتاد ساخت.

وی در مانده که در نبود خانم و خانواده، با بیرون شدن از مرکز مراقبت از معتادان به کجا برود و چگونه خودش را از شر مواد مخدر در امان نگهدارند:

" همه اعضای خانواده ام فوت کرده اند، تنها دو تن شان بی عمل (سالم) اند، سه سال شده از آنان خبر ندارم که زنده اند یا مرده. خانه نداریم، چهار – پنج سال می‌شود که با فوت خانمم خانه ما خراب شده. ما سه تا عملی استیم، بعضی اوقات را در محبس و بعضی اوقات را در کمپ سپری می‌کنیم. من این‌ها را معتاد نساختیم، با کسانی که کار می‌کردند، آنان معتاد شان ساختند. بیست بار لت و کوب شان کردیم که نشه نکنند، به حرفم نکردند، حال اینجا به دستم افتادند."

اعضای یک خانواده در ولایت غور که همه به مواد مخدر معتاد هستند
اعضای یک خانواده در ولایت غور که همه به مواد مخدر معتاد هستند

نزدیک به یک سال شده که محمد با دو فرزند معتادش در مرکز مراقبت از معتادان مواد مخدر در ولایت هرات به سر می برند و از سرنوشت یک دختر و یک پسرش اصلاً خبر ندارد.

تواب، پسر کلان محمد اما پدرش را عامل بد بختی خانواده شان می‌داند و ادعا می‌کند که درد و رنج خانواده معتاد وی را نیز بدبخت ساخت:

" برای پدر نصیحت می‌کردم که بابه جان نشه را ترک کن، ترک نکرد. بالاخره مادرم بیچاره معتاد شد. من سرپرست خانواده بودم، سه سال برای شان زاری کردم که نشه نکنند، اما پدرم زمین را می فروخت و مواد می خرید. به حرف من گوش ندادند و من هم عملی شدم، چون این‌ها پول می‌آوردند و مواد می خریدند."

تواب می‌گوید، با توجه به درد و رنجی که اعتیاد پدرش بر سر آنان آورده بود، تلاش می‌کردند از هر راهی که شده از مواد مخدر دور بمانند، اما با معتاد شدن مادر شان همه دست و پاچه شدند.

معتادان درافغانستان زنده گی سخت و دشواری را تجربه می کنند.
معتادان درافغانستان زنده گی سخت و دشواری را تجربه می کنند.

مرجان، فرزند دوم خانواده است، وی نخستین نشه را از نسوار آغاز کرد، اما دیری نگذشت که مامایش وی را به استفاده از مواد مخدر عادت داد. وی میگوید:

" امروز چرس بکش و فردا سیگار و پودر، بالاخره خانه ما خراب شد. خواهران و برادرانم هم رفتند. شش سال نسوار، چهار سال سگریت و چهار سال شیشه استفاده کردم و دو سال هم می‌شود که شیشه و پودر را یکجا می کشم. مادرم هم شیشه و پودر استفاده می‌کرد، به بیماری توبرکلوز مبتلا شد و فوت کرد و حال هیچ‌کسی نداریم."

تحقیقات سازمان جهانی صحت نشان داده که استفاده یک فرد از مواد مخدر در محیط خانه، تمامی اعضای خانواده را در معرض خطر اعتیاد قرار می‌دهد.

تعداد زیادی از زنان در افغانستان نیز در مصاحبه با رادیو آزادی گفته اند که آنان و فرزندان شان به دلیل استفاده شوهران شان به مواد مخدر معتاد شده اند.

XS
SM
MD
LG