لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

آیندۀ دموکرات‌ها پس از کناره‌گیری بایدن؛ «آیا هریس می‌تواند رقیب جدی برای ترمپ باشد؟»


با کناره‌گیری بایدن، حزب دموکرات به دنبال نامزدی جدید برای انتخابات ریاست جمهوری است.
با کناره‌گیری بایدن، حزب دموکرات به دنبال نامزدی جدید برای انتخابات ریاست جمهوری است.

کنار رفتن رئیس‌جمهور جو بایدن از مبارزات انتخاباتی امریکا سوال‌هایی را در مورد پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور که بیش از چهار ماه به آن نمانده ایجاد کرده است.

یکی از سوال‌ها این است که آیا حمایت آقای بایدن از کامیلا هریس، معاونش، به‌عنوان نامزد حزب دموکرات به این معنی است که خانم هریس کاندید نهایی این حزب خواهد بود؟

جو بایدن، رئیس‌جمهور ۸۱ ساله امریکا، گفته است که منافع کشورش این را تقاضا می‌کرد که او از مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری کنار برود.

تعداد زیادی از اعضای مؤثر حزب دموکرات آقای بایدن به این باورند که وی در مناظره انتخاباتی با نامزد حزب جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ، خوب ندرخشید و از این رو آقای بایدن را تحت فشار قرار دادند که راه را برای کاندید دیگری از این حزب باز نماید.

در آغاز آقای بایدن در برابر این خواسته‌ها مقاومت کرد، ولی در نهایت به انجام این کار موافقت نمود.

توماس گریفیت، پروفیسر علوم سیاسی در یونیورسیتی کالج لندن، به این باور است که آقای بایدن در موقف بدی قرار گرفت. به گفته او، هر باری که اعضای کانگرس از حزب دموکرات از او خواستند که از اشتراک در انتخابات کناره‌گیری کند، در حقیقت به او ضربه وارد کردند و در نهایت این فشارها به اندازه‌ای شد که آقای بایدن دیگر توان مقاومت علیه آن را نداشت.

مت دالیک، پروفیسر مدیریت سیاسی در پوهنتون جورج واشنگتن، به این نظر است که بحث‌های هفته‌های اخیر در بین سران حزب دموکرات نشان داد که تعداد زیاد رأی‌دهنده‌گان دموکرات دیگر به آقای بایدن اعتماد لازم را ندارند. به نظر پروفیسر دالیک، این نگرانی پیدا شد که آقای بایدن دیگر شخصیت مؤثری نیست که بتواند در جنگ سیاسی علیه دونالد ترامپ پیروز شود.

جو بایدن از مبارزات انتخاباتی امریکا کناره‌گیری کرد و از کامیلا هریس به‌عنوان نامزد حزب دموکرات حمایت کرد.
جو بایدن از مبارزات انتخاباتی امریکا کناره‌گیری کرد و از کامیلا هریس به‌عنوان نامزد حزب دموکرات حمایت کرد.

در نهایت جو بایدن به این فشارها تسلیم شده و از کامیلا هریس، معاون خود، به‌عنوان کاندید حزب دموکرات حمایت کرد.

پروفسور گریفیت از یونیورسیتی کالج لندن می‌گوید بسیاری سوال‌ها وجود داشت که آیا جو بایدن راه را باز خواهد گذاشت که هر فرد بتواند از حزب دموکرات در مجمع عمومی حزب خود را به‌عنوان نامزد نهایی کاندید کند، اما به گفته گریفیت، ماجراهای اخیر به نظر وی سبب شد که بایدن از نامزدی کامیلا هریس به این مقام حمایت کند.

اکنون سوال این است که آیا کامیلا هریس می‌تواند در برابر دونالد ترامپ بهتر رقابت کند. به نظر توماس گریفیت، پروفیسر علوم سیاسی در یونیورسیتی کالج لندن، در نظر سنجی‌ها خانم هریس نسبت به آقای بایدن بهتر جلوه کرده اما این شاید صرف به این دلیل باشد که آقای بایدن خوب ندرخشیده بود.

برخی تحلیلگران معتقدند که کامیلا هریس می‌تواند در مقابل دونالد ترامپ بهتر رقابت کند.
برخی تحلیلگران معتقدند که کامیلا هریس می‌تواند در مقابل دونالد ترامپ بهتر رقابت کند.

اما مت دالیک، پروفیسر مدیریت سیاسی در پوهنتون جورج واشنگتن، می‌گوید که خانم هریس یک شخصیت کاملاً متفاوت می‌باشد و یک نامزد متفاوت خواهد بود و به گفته او، همکاران وی، دیدگاه وی و حتی رأی‌دهنده‌گان بالقوه وی شاید با آقای بایدن متفاوت باشند.

XS
SM
MD
LG