لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

یولدوز هاشمی: می‌خواهم نمایندۀ ۲۰ میلیون زن افغان در المپیک پاریس باشم


یولدوز هاشمی با خواهرش فریبا هاشمی در مسابقات بایسکل‌رانی بازی‌های المپیک امسال در پاریس اشتراک دارد.
یولدوز هاشمی با خواهرش فریبا هاشمی در مسابقات بایسکل‌رانی بازی‌های المپیک امسال در پاریس اشتراک دارد.

یولدوز هاشمی، ورزشکار زن افغان می‌گوید که با حضور در بازی‌های المپیک می‌خواهد نمایندۀ ۲۰ میلیون زن افغان باشد که در افغانستان از حقوق اساسی‌شان محروم شده‌اند و به جهان نشان دهد که زنان افغان در هرگونه شرایط، می‌توانند به اهداف بزرگ دست یابند.

یولدوز هاشمی که همراه با خواهرش فریبا هاشمی در مسابقات بایسکل‌رانی بازی‌های المپیک امسال در پاریس اشتراک دارند، روز چهارشنبه (۲۴ جولای) به خبرنگار رادیو آزادی در پاریس گفت:

"ما در حالی در المپیک اشتراک می‌کنیم که همۀ زنان افغان از حق تحصیل برخوردار نیستند، حتی ورزش کرده نمی‌توانند. ما سه افغان آمده‌ایم، تا نماینده همۀ زنان افغان باشیم، تا باشد که در آینده‌ها در بازی‌های المپیک، در عرصۀ ورزش و در همۀ عرصه‌ها، زنان از افغانستان حضور داشته باشند."

بازی‌های المپیک تابستانی پاریس فردا جمعه آغاز می‌شود و در آن حدود ده هزار و پنجصد ورزشکار از سراسر جهان اشتراک دارند. شش بازیکن افغان از جمله سه دختر از افغانستان در این بازی‌ها حضور دارند، اما حکومت طالبان گفته که این دختران ورزشکار را به رسمیت نمی‌شناسد.

پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ علاوه بر سایر محدودیت‌ها، دختران و زنان افغان از ورزش نیز منع شده‌اند.

XS
SM
MD
LG