لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

نشست کمیسیون حقوق بشر مجلس نماینده‌گان امریکا؛ «وضعیت زنان و دختران افغانستان مورد بحث قرار می‌گیرد»


تصویر آرشیف: زنان تحت حاکمیت طالبان در افغانستان
تصویر آرشیف: زنان تحت حاکمیت طالبان در افغانستان

در آستانۀ سه سالگی حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان و نگرانی های فزاینده در مورد بدتر شدن وضعیت زنان و دختران در این کشور، کمیسیون حقوق‌بشر مجلس نمایندگان ایالات متحده، نشستی را برای بحث در بارۀ وضعیت زنان و دختران افغان برگزار می کند.

این کمیسیون گفته است که این نشست با حضور رینای امیری نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان ، وحیده امیری یکی از زنان معترض افغان ، میترا مهران عضو بخش افغانستان سازمان عفو بین الملل و هیدربار معاون بخش زنان دیدن بان حقوق بشر به روز سه شنبه ۹ اسد برگزار می شود.

کمیسیون حقوق بشر مجلس نمایندگان ایالات متحده در بیانیه ای در وبسایتش گفته است که از اگست ۲۰۲۱، وضعیت زنان در افغانستانِ زیر حاکمیت طالبان به طور قابل ملاحظه بدتر شده است.

در ادامه آمده که محدودیت هایی به گفتۀ کمیسیون "شدید و غیر انسانی" وضع شده توسط طالبان از جمله منع زنان از کار و محرومیت از دسترسی به آموزش، توانایی آنها را در مشارکت در زندگی عمومی در افغانستان به شدت کاهش داده و کنترل بر زندگی خصوصی زنان را تشدید کرده است."

رینای امیری نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان یکی از سخنرانی کلیدی این نشست خواهد بود
رینای امیری نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان یکی از سخنرانی کلیدی این نشست خواهد بود

در بیانیه گفته شده که این محدودیت ها و پیامدهای گستردۀ آن از جمله عمیق تر شدن بحران های اقتصادی و بشری در افغانستان توسط وزارت خارجۀ ایالات متحده، نهاد های مختلف سازمان ملل متحد و بسیاری از سازمان های حقوق بشری مستند شده است.

پرستو یاری: می توانیم بگوییم که این نشست حتماً تاثیر خود را دارد و بدون تاثیر نیست.

بر اساس بیانیه ، شاهدان در نشست کمیسیون حقوق‌بشر مجلس نمایندگان ایالات متحده، وضعیت فعلی حقوق‌بشری زنان و دختران در افغانستان را شرح خواهند داد و توصیه‌هایی را برای اقدام کانگرس امریکا ارائۀ خواهند کرد.

پرستو یاری یکی از فعالان حقوق زنان چنین نشست ها را مهم و تاثیرگذار می داند:

«می توانیم بگوییم که این نشست حتماً تاثیر خود را دارد و بدون تاثیرگذاری نیست. به هر اندازۀ که وضعیت زنان افغانستان در کشور مخصوصاً در مجالس نمایندگان و در پلتفرم های سیاسی و اجتماعی بیشتر به بحث گرفته شود، به همان اندازه موضوع زنان جدی گرفته می شود و در مقابل زنان افغانستان به این باور می رسند که دنیا این زنان را فراموش نکرده است.»

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ،یوناما، و سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) در گزارشی مشترک به تازگی گفتند که نا‌امیدی‌ها در مورد وضعیت زنان در افغانستان افزایش یافته‌است.

تعدادی از زنان معترض افغانستان که خواهان اعاده حقوق زنان و دختران اند
تعدادی از زنان معترض افغانستان که خواهان اعاده حقوق زنان و دختران اند

در این گزارش که بر اساس مصاحبۀ رو‌ در ‌رو با حدود ۹۰۰ زن و مرد در ۳۳ ولایت تهیه شده آمده‌است که ۸۰ درصد زنان برای دسترسی به عدالت با مقام‌های محلی هیچ نوع تعامل و تماس ندارند.

در گزارش در مورد افزایش مشکلات و چالش‌ها در برابر زنان در بخش‌های مختلف در افغانستان ابراز نگرانی شده است.

مقام های طالبان قبلاً گفته اند که در افغانستانِ زیر کنترل این گروه حقوق همه به شمول زنان و دختران تامین است.

طالبان بر رعایت حقوق زنان "مطابق با شریعت اسلامی" تاکید دارند.

این در حالی است که رهبران برخی از کشور ها از جمله ترکیه ممنوعیت بر آموزش و تحصیل دختران را در افغانستان «غیرانسانی و غیر اسلامی» خوانده، محکوم کرده اند.

XS
SM
MD
LG