لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

ترکیه اجازه اقامت یک قوماندان عبدالرشید دوستم را لغو کرد؛ بشیر احمد ته‌ینج : این مشکل سیاسی نیست


بیرق ترکیه
بیرق ترکیه

بشیراحمد ته ینج یک عضو حزب "جنبش ملی اسلامی افغانستان" به رهبری مارشال عبدالرشید دوستم می گوید که ترکیه به گل‌محمد پهلوان فرمانده سابق نظامی ضدطالبان در شمال افغانستان و عضو پیشین ولسی جرگۀ این کشور اجازه نداده است که در ترکیه بماند.

آقای ته ینج که در زمان جمهوری مخلوع افغانستان وزیر کار و اموراجتماعی بود، از ترکیه در این باره به رادیو آزادی شب گذشته بیشترگفت:

«روز پنجشنبه هفتۀ گذشته (۱۸ جولای) وکیل صاحب گل محمد پهلوان جهت یک کار خانوادگی میخواست که از استانبول به ایران برود. باوجودی که هفت ماه از اعتبار سند اقامتش مانده بود به او در میدان هوایی استانبول گفته شد که خاک ترکیه را ترک کند. ما علت آن را نمی دانیم ؛ اما قطعاً این یک موضوع سیاسی نیست. با جنرال قونسلگری به تماس شدیم.»

او افزود که تلاش می کنند با برخی نهاد های دیگر نیز به تماس شوند تا این مشکل حل شود.

بیشیر احمد ته ینج وزیر اسبق کار و امور اجتماعی جمهوری مخلوع افغانستان
بیشیر احمد ته ینج وزیر اسبق کار و امور اجتماعی جمهوری مخلوع افغانستان

به گفتۀ آقای ته ینج ، در حال حاضر گل محمد پهلوان در ایران است.

پهلوان فرمانده سابق حزب "جنبش ملی اسلامی افغانستان" در ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب ، در دورۀ شانزدهم ولسی جرگه نمایندۀ مردم ولایت بلخ در این مجلس بود.

در اوائل این هفته، گزارش شد که عزت الله معروف به زیل یک فرماندۀ وفادار به حزب جنبش ملی اسلامی پس از بازگشت از ایران در ولایت سرپل توسط افراد مسلح ناشناس تیرباران شده است.

تعدادی از اعضای بلند رتبه حکومت پیشین افغانستان و فرماندهان جهادی در ترکیه اقامت دارند

برخی از نزدیکان عزت الله به رادیو آزادی گفتند که او شب هنگام در خانه اش در روستای سبزی کلان ولسوالی سوزمه قلعه کشته شد.

خبر هایی در این اواخر منتشر شدند که ترکیه می خواهد قوماندانان ضد طالبان را از آن کشور اخراج کند؛ اما بشیراحمد ته ینج این خبر ها را تایید نمی کند.

آقای ته ینج گفت، در صورت ایجاد مشکل در بخش اسناد اقامت افراد در ترکیه، با آنان طبق قانون مهاجرت آن کشور برخورد می شود که به گفتۀ او این یک کار عادی است.

بسیاری از مقام های جمهوری مخلوع افغانستان در ترکیه خانه و جایداد خریده اند و پاسپورت و یا اسناد اقامت آن کشور را به دست آورده اند.

گل محمد پهلوان که در برابر طالبان جنگیده بود ، با سقوط نظام جمهوری در افغانستان، به ترکیه رفت.

XS
SM
MD
LG